شناسه خبر : 36028

اختصاصی چابک آنلاین؛

نگاهی به چالش ها و فرصت های صنعت کاشی و سرامیک ایران

نویسنده: امیر پروال
نگاهی به چالش ها و فرصت های صنعت کاشی و سرامیک ایران

یکی از صنایع معدنی غیرفلزی کشور که بیشترین خودکفایی و قدمت قابل توجهی دارد، صنعت کاشی و سرامیک است و از جمله محصولاتی به شمار می‌رود که با هنر و سنت ایرانی گره خورده و جزو صنایع بومی کشور محسوب می‌شود.

با توجه به ضرورت صادرات غیرنفتی به‌عنوان یک الزام مهم برای تحقق سیاست‌های اقتصادی کشور، همواره بر نقش صنعت کاشی و سرامیک در صادرات غیرنفتی تأکید شده است.

صنعت کاشی و سرامیک ایران طی سال‌های اخیر با مشکلات متعددی از جمله تحریم، تأمین‌نقدینگی، سرمایه در گردش و تأمین مواد اولیه مواجه بوده است. 

همچنین از آنجایی که افزایش قیمت حامل‌های انرژی و رکود صنعت ساختمان، رابطه تنگاتنگی با صنعت کاشی و سرامیک دارد، این موارد نیز نقش مخربی بر پیشرفت‌ها و توسعه این مجموعه ها خواهد داشت.

علاوه بر این، معضلات کلان اقتصاد ایران نظیر تورم  و کاهش ارزش پول ملی نیز از جمله چالش‌های پیش روی صنعت کاشی و سرامیک ایران محسوب می‌شود.

باید توجه داشت که در کشور ،در سال‌های گذشته کمتر به اصلاح و توسعه سازوکارها پرداخته شده، از این رو حل مسائل اساسی این بخش با توجه به تحولات صورت‌گرفته امری ضروری بوده و لازم است که خطوط تولیدی و تکنولوژی های لازم، بر اساس سازوکارهای نوین، طراحی شده و استقرار یابند.

نقل و انتقال مالی، مشکلات حمل و نقل،  نرخ ارز و افزایش هزینه‌های مبادله نیز از جمله معضلات بزرگی هستند که دامنگیر صنعت کاشی و سرامیک در ایران بوده‌اند که رفع هر کدام از این چالش‌ها به‌طور کامل می‌تواند تأثیر بسزایی در پیشرفت این صنعت داشته باشد.

بهینه‌سازی مصرف انرژی با همکاری دانش‌بنیان‌ها

بطور خاص در حوزه انرژی باید توجه داشت که شدت مصرف انرژی، شاخصی برای تعیین کارایی انرژی در سطح اقتصاد ملی هر کشور است.

براین اساس، مقایسه شاخص‌های مصرف انرژی در ایران و سایر کشورها نشان می‌دهد که در این حوزه متأسفانه کشور از شرایط مطلوبی برخوردار نیست. 

بنابراین لازم است تمامی ارگان‌های مربوطه در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی، به‌سرعت راهکارها و تدابیری را بیندیشند.

در این راستا، شرکت کاشی و سرامیک سعدی در تلاش است طرحی را با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان تحت عنوان بهینه‌سازی مصرف انرژی با موضوع بازیافت حرارت از کوره‌ها  در خطوط تولید اجرایی کند که با توجه به محدودیت منابع انرژی در کشور و پیش‌بینی افزایش فزاینده قیمت‌های حامل‌های انرژی در سال‌های آتی، منجر به کاهش مصرف انرژی، کاهش قیمت تمام‌شده محصول و بالا رفتن درآمد غیر عملیاتی حاصل از فروش انرژی صرفه‌جویی‌شده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت کاشی و سرامیک سعدی

 

ارسال نظر