شناسه خبر : 33400

اختصاصی چابک آنلاین؛

تولید کنندگان کاشی و سرامیک بازارهای صادراتی خود را باز پس گرفتند

ارزش صادراتی سرامیکی ها ۱۵۵ درصد رشد کرد

تولید کنندگان کاشی و سرامیک بازارهای صادراتی خود را باز پس  گرفتند

با انتشار گزارش عملکرد شرکت های بورسی فعال در صنعت کاشی و سرامیک مشخص شد، این شرکت ها در فروردین ماه سال جاری بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع ازمحصولات خود را در بازارهای داخلی و صادراتی به فروش رسانده اند که در مقایسه با فروردین سال ۱۴۰۱، رشد ۱۶۴ درصدی را به ثبت رسانده است.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، این شرکت ها از محل فروش محصولات خود در همین مدت حدود 407 میلیارد تومان درآمد کسب کرده اند که این رقم نیز با رشد 136 درصدی رو به رو شده است.

عملکرد خوب کاشی و سرامیکی ها، هرچند که در تمامی شرکت ها یکسان نبوده  اما باعث شد تا درکنار تامین بخش زیادی از نیاز داخلی، میزان قابل توجهی از محصولات آنها نیز به مقاصد صادراتی ارسال شود.

این شرکت ها توانسته اند بار دیگر بازارهای صادراتی خود را که در سال های گذشته به دلیل فرسودگی خطوط تولید و کیفیت پایین محصولات از دست داده بودند، بازپس گیرند.

بر این اساس،مجموع فروش صادراتی فروردین ماه شرکت های بورسی فعال در این صنعت به یک میلیون و 100 هزار متر مربع رسیده که درمقایسه با اولین ماه سال گذشته درحدود 71 درصد رشد داشته است.

ارزش صادراتی این شرکت ها نیز با رشد قابل توجه 155 درصدی به 146 میلیارد تومان رسیده است.

درجداول زیر عملکرد صادراتی و کل فروش شرکت های کاشی و سرامیکی فعال در بازار سرمایه به تفکیک آورده شده است.

1

بر اساس ارقام موجود درجدول، بیشترین رشد مقدار و ارزش فروش درنمادهای «کپارس»،«کحافظ» و «کساوه» به ثبت رسیده است.

2

در مقابل، نمادهای «کارام» ، «کلوند» و «کترام» بیشترین کاهش فروش را داشته اند.

دربخش صادراتی نیز بهترین عملکرد در نمادهای «کپارس» ، «کحافط» و «کساوه» اتفاق افتاده و نمادهای «کلوند» ، «کسعدی» و «کارام» رتبه ضعیفی در این راستا داشته اند.

شرکت های کاشی و سرامیکی در 5 سال گذشته درراستای نوسازی و بهره وری خطوط تولیدی خود طرح های ارزشمندی را به انجام رساندند و در 2 سال گذشته برای حضور در بازارهای جهانی برنامه ریزی کرده اند.

همچنین طی سال های گذشته ، با وجود این که بیش از 70 درصد از نهاده های تولیدی این صنعت از داخل کشور تامین شد، اما تولیدات آنها به واردات مواد شیمیایی و لعاب کاشی وابسته بود که شرکت ها با اجرای پروژه های متعدد از طریق شرکت های دانش بنیان داخلی، درجهت تامین نیازهای خود از داخل و کاهش وابستگی به صادرات اقدام کرده اند.

 

ارسال نظر