شناسه خبر : 37403

غیبت ایران در رتبه بندی هوش مصنوعی

غیبت ایران در رتبه بندی هوش مصنوعی

دبیر ستاد هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با تاکید بر وضعیت مناسب علمی ایران در حوزه هوش مصنوعی با وجود داشتن رتبه نامناسب در این حوزه، گفت: بهبود وضعیت در این حوزه نیازمند توسعه هرچه بیشتر زیرساخت ها در حوزه داده و کلان داده (دیتا و بیگ دیتا) است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، رشاد حسینی روز چهارشنبه در نشست خبری با اشاره به جدید بودن ستاد هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری که حدود ۲ ماه از راه اندازی آن می گذرد، اظهار داشت: زیرساخت ها در این حوزه در کشور در عین برخورداری از علم و دانش و وجود دانش آموختگان توانمند و علاقمند دانشگاهی ضعیف است.

وی بیان کرد: در صورت ایجاد زیرساخت ها در دو بخش دیتا و بیگ دیتا، شرکت های فناور نیز به فراخور آن در این حوزه شکل خواهد گرفت و رشد و توسعه خواهند یافت.

دبیر ستاد هوش مصنوعی و رباتیک،  تکنولوژی‌های هوش مصنوعی را از اساس داده‌محور دانست و با اشاره به تصویب قانون دوام در حوزه داده در مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱، افزود: طبق این قانون  شورای عالی فضای مجازی موظف به پیگیری ایجاد و راه اندازی زیست‌بوم‌های داده در کشور شده است.

وی تاکید کرد: توسعه هوش مصنوعی در کشور نیازمند به اشتراک گذاشتن داده های سازمان‌ها و رفع مشکلات مربوطه است و اگر دولت زیرساخت لازم را برای در معرض عموم قرار دادن داده در کشور فراهم کند، به توسعه کشور نیز سرعت خواهد بخشید.

حسینی در ادامه یکی از برنامه های اصلی ستاد هوش مصنوعی و رباتیک را ایجاد اکوسیستم های داده اعلام کرد و گفت: در زمینه داده نیازمند هم افزایی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستیم.

وی در ادامه با اشاره به چندین مرجع در حوزه هوش مصنوعی از جمله Tortoise Media, Oxford Index, AI Index Report افزود: ایران در این رتبه بندی ها حضور ندارد؛ چرا که وضعیت کشور در حوزه هوش مصنوعی در بخش علمی و دانشی مناسب است، اما در بخش تکنولوژی هوش مصنوعی به دلیل نبود زیرساخت ها جایگاه مناسبی نداریم.

حسینی در ادامه، بحث سیاست‌گذاری و قوانین در حوزه هوش مصنوعی که مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی است و همچنین راه‌اندازی زیرساخت‌های محاسباتی برای در اختیار قرار دادن سکوها به شرکت ها به عنوان یک خدمت در توسعه هوش مصنوعی را در کشور بسیار حائز اهمیت دانست.

وی نقش هوش مصنوعی را در بخش اتوماسیون صنعتی و همچنین فناوری‌های پردازش لبه نیز با اهمیت عنوان کرد.

حسینی با تاکید بر اینکه هوش مصنوعی یک فناوری فراگیر و برهم زننده است که فقط به فضای مجازی محدود نیست، گفت: این حوزه بسیار مهم  نیازمند یک سند فراگیر و پوششی است و در سند ملی هوش مصنوعی همه دستگاه ها و سازمان های سه قوه درگیر هستند.

وی در پایان بیان کرد: در سند هوش مصنوعی باید چند هدف کلیدی انتخاب و توسعه هوش مصنوعی در آن راستا انجام شود؛ مثل استفاده از این فناوری برای رفع مشکلات آب یا محیط زیست کشور. لذا یک پروژه مطالعاتی شروع شده و بخشی از آن مطالعه اسناد بالادستی مربوطه و بخش دیگر برای شناخت وضعیت و ارائه راهکارها است.

ارسال نظر