شناسه خبر : 36697

برگزاری مجامع انحلال سه موسسه اعتباری تا مهر ماه

کاهش ضریب جینی در سال ۱۴۰۱

برگزاری مجامع انحلال سه موسسه اعتباری تا مهر ماه

رئیس شورای پول و اعتبار گفت: مجمع انحلال سه موسسه اعتباری تا مهر ماه سال جاری برگزار می شود و در مورد بقیه بانکها نیز با همکاری وزارت اقتصاد برنامه مشخصی داریم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر فرزین در نشست مشترک رسانه‌ای مسئولان اقتصادی دولت تاکید کرد: در هر حال اگر موسسه اعتباری وارد فرایند حل و فصل یا انحلال شود، اتفاقی برای سپرده های مردم نخواهد افتاد و مردم کماکان از سپرده های خود می توانند استفاده کنند.

وی افزود: تمام بانکها ملزم هستند کفایت سرمایه خود را به ۸ افزایش دهند و در برنامه احیای بانکهای ناتراز این مهم را در نظر گرفتیم. همچنین بانکها برای اضافه برداشت ملزم به وثیقه گذاری هستند که وثیقه نیز سهام نقدشونده بورسی است. همچنین برای رشد دارایی ها حد مجازی را تعیین کردیم. علاوه بر این میزان تسهیلات دهی بانکها کنترل می شود و اگر بانکی ناترازیش کاهش نیابد در سامانه سمات میزان تسهیلات دهی آنها کاهش می یابد و نمی تواند بیش از عدد مشخصی تسهیلات بپردازد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: هیچ بانکی خارج از کنترل نیست؛ اگرچه برخی از بانک ها اضافه برداشت رو به افزایش دارند که رسیدگی آنها در اولویت کاری بانک مرکزی قرار دارد و تحت کنترل هستند.

عالی ترین مقام بانک مرکزی در ادامه به ارائه آماری از رشد اقتصادی کشور پرداخت و تصریح کرد: نرخ رشد 1391 تا ۱۴۰۱ در گروه کشاورزی ۳.۵ درصد، گروه نفت منفی ۰.۱ درصد، گروه صنایع و معادن 0.7 درصد،‌گروه خدمات 1.8 درصد و تولید ناخالص داخلی 1.2 درصد بوده است. در این بین و  در سال 1401 تنها رشد بخش کشاورزی پایین تر از نرخ متوسط است. البته تمام این آمارها در سال های 97 و 98 وضعیت بدتری داشته است. یعنی هم بخش نفت و هم بخش صنعت و معدن کاهش در این سالهای بیشتری داشته است. 

وی درخصوص نرخ رشد گروه نفت گفت: رشد بخش گروه نفت در سال 1400، 10.1 و  در ۱۴۰۱ به 10 درصد رسیده است. همچنین فروش نفت نیز در تیر به بالاترین رقم در پنج سال گذشته رسیده است و در سال 1401 صادرات نفت 43 درصد رشد کرده است.

دکتر فرزین خاطرنشان کرد: متوسط هزینه مصرف نهایی بخش خصوصی در سال 91 تا 1401، 0.9 درصد بوده است و هزینه مصرف نهایی بخش دولتی 1.2 درصد بوده است که در سال 1401 هزینه مصرف نهایی بخش خصوصی به 8.7 درصد رسیده است.

وی افزود: همچنین در این بازه زمانی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص، معادل منفی 5.2 درصد شامل ماشین آلات منفی 5.6 درصد و ساختمان منفی 4.5 درصد بوده است. 
علاوه بر این متوسط نرخ رشد صادرات کالا و خدمات 0.5 درصد و متوسط نرخ رشد واردات کالا و خدمات منفی 9.4 درصد بوده است و تولید ناخالص ملی به قیمت بازار 1.5 درصد بوده است. بر این اساس نرخ رشد تشکیل سرمایه در سال 1401، 6.7 درصد و ماشین آلات 15.4 درصد و ساختمان 1.2 درصد رشد کرده است، این به معنای آغاز تشکیل سرمایه است و قطعاً آثار مثبت آن را خواهید دید.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: منابع ارزی ما مطمئن تر شده است به طوریکه در سال گذشته 65 میلیارد دلار ارز فروختیم که 10 میلیارد دلار بیش از سال قبلش و ۲۱ میلیارد دلار بیش از دو سال قبل از آن بود و عموم این موارد براساس آمارهای ما منجر به تشکیل سرمایه و خرید دستگاه ها و ماشین آلات در بنگاه ها شده است.  

فرزین ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ ضریب جینی به اندازه 0.2 واحد کاهش یافت زیرا میزان پرداخت یارانه نقدی به ۳۰۰ هزار و ۴۰۰ هزار تومان رسید که البته منجر به افزایش تورم شد اما ضریب جینی را کاهش داد.

وی با بیان اینکه نرخ رشد صادرات کالا و خدمات در سال 1401، 8.2 درصد بوده است، افزود: متوسط این نرخ از سال 91 تا  1401 معادل 0.5 درصد بوده است. همچنین واردات کالا و خدمات که منفی 9.4 بود به 7.5 درصد رسیده و هزینه تولید ناخالص ملی به قیمت بازار 3.8 درصد افزایش یافته است و البته نرخ مطلوبی نیست امیدواریم افزایش یابد. 

رئیس کل بانک مرکزی درباره وصول مطالبات ارزی ایران از سایر کشورها اظهار داشت: از بسیاری از کشورها طلب ارزی داریم و در حال مذاکره با تمام این کشورها برای وصول آنها هستیم.

فرزین با بیان اینکه اگر وصول مطالبات با مذاکره حل نشود، شکایت می کنیم، گفت: مذاکرات سیاسی همچنان ادامه دارد، خبرهای بسیاری خوبی در راه است و آثار آن را به زودی مشاهده خواهید کرد.

رییس کل بانک مرکزی درباره تامین ارز دستگاه ها گفت: سال گذشته ۶۵ میلیارد دلار ارز تامین ارز دستگاه‌ها داشتیم و امسال تامین ارز مورد نیاز دستگاهها رشد ۶.۸ درصدی داشته است.

وی افزود: امسال توانستیم ۲۳ میلیارد و ۸۲۲ میلیون دلار تامین ارز داشته باشیم در حالی که در دوره مشابه سال گذشته ۲۲ میلیارد و 305 میلیون دلار بود.‌ 

وی با یادآوری راه اندازی مرکز مبادله ارز، اظهار کرد:‌ اتفاقات خوبی از لحاظ نهادسازی انجام شده که نمونه آن راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا است که به زودی آثار آن را مشاهده خواهید کرد.

رئیس کل بانک مرکزی توقف فروش ارز در خیابان و جمع شدن صف های خرید ارز را از جمله دستاوردهای این نهاد نظارتی برشمرد و گفت: تقاضای ارز برای رفتارهای سفته بازانه در بازار نیز کاهش یافته است و متقاضیان باید حساب ارزی افتتاح کنند.

به گفته فرزین، با این اقدامات میزان فروش ارز که پیش از عید روزانه ۳۰ میلیون دلار بود، اکنون به طور متوسط به حدود ۵ تا ۶ میلیون دلار رسیده است.

وی با یادآوری اینکه بالای 60 نیاز ارزی در سامانه ارزی آورده شده است، افزود: امروز غالب نیازهای کشور در یک سامانه تامین می شود. هر شخصی نیاز ارزی دارد می تواند در این سامانه با نرخ مشخص ارز بگیرد. امیدواریم در آینده نرخ مرکز مبادله نرخ بازار باشد و به اقتصاد علامت دهد. 

فرزین از راه اندازی صندوق تثبیت ارز خبر داد و گفت: با راه اندازی این صندوق درصدد هستیم با تکانه های بازار ارز برخورد کنیم و ارز مورد نیاز را از این محل تامین کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: در حوزه معامله با کشورهای همسایه به دنبال طراحی ریال آفشور هستیم که طرح مناسبی است که می تواند منجر به تقویت حکمرانی ریال شود؛ ما مرزبان ریال هستیم نه دلار و باید ریال را تقویت کنیم.
ارسال نظر