شناسه خبر : 28100

بدهی مشتری را از اموال وی یا ضامن بگیرید

بدهی مشتری را از اموال وی یا ضامن بگیرید

قراردادهای تسهیلات بانکی به‌صورتی تنظیم شود که به بانک‌ها این اختیار داده شود تا در صورت سررسید و عدم پرداخت مطالبات مستقیم بانک از مشتری، بدهی از حساب‌های بدهکار یا ضامن برداشته شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای که دوم آبان ماه به بانک‌ها ابلاغ کرده است تأکید دارد: قراردادهای تسهیلات بانکی به‌صورتی تنظیم شود که به بانک‌ها این اختیار داده شود تا در صورت سررسید و عدم پرداخت مطالبات مستقیم بانک از مشتری، بدهی از حساب‌های انفرادی، اموال و اسناد او و ضامنش نزد بانک برداشت شود.

تغییر جدید در قراردادهای تسهیلات بانکی به دادنامه قطعی دیوان عدالت اداری درباره مفاد آئین‌نامه وصول مطالبات غیرجاری مؤسسات اعتباری (ریالی و ارزی) مربوط می‌شود.

در بخشنامه بانک مرکزی آمده است: از این پس، قراردادهای اعطای تسهیلات بانکی را به‌گونه‌ای منعقد کنند که مشتری (حسب مورد مستأجر، جاعل، فروشنده، عامل و …) و ضامن و یا ضامنین با شرط ضمن عقد به‌طور غیرقابل رجوع به مؤسسه اعتباری اختیار دهند که هرگونه مطالبات مستقیم خود را پس از سررسید و در صورت عدم پرداخت، از موجودی قابل برداشت هر یک از حساب‌های انفرادی مشتری و یا ضامنین (ریالی و ارزی)، اموال و اسناد آنان نزد مؤسسه اعتباری راسا و بدون نیاز به حکم قضائی یا اجرایی برداشت کرده و به حساب بدهی مشتری منظور کنند.

دستور جدی بانک مرکزی/ بدهی مشتریان را از اموال خود یا ضامن بگیرید

 

همچنین تأکید شده: مشتری، ضامن و ضامنین در صورت اقدام مؤسسه اعتباری به شرح یاد شده حق هرگونه اعتراض و طرح دعوی را از خود سلب می‌کنند.

 

ارسال نظر