شناسه خبر : 32876

اختصاصی چابک آنلاین؛

کدام بانک ها قراردادی برای معرفی ملک به شرکت فروش اموال مازاد بانکها امضا نکردند؟

کدام بانک ها قراردادی برای معرفی ملک به شرکت فروش اموال مازاد بانکها امضا نکردند؟

درآمد عملیاتی شرکت فروش اموال مازاد بانک ها (فام) در نیمه نخست سال گذشته به یک میلیارد و ۱۲۸ میلیون تومان رسیده است.

چابک آنلاین،بهاره تاجرباشی، این رقم در مقایسه با درآمد عملیاتی 48 میلیون و 600 هزار تومانی این شرکت در نیمه نخست سال 1400 حدود یک میلیارد تومان افزایش داشته  که این افزایش درآمد به علت افزایش فروش املاک بوده است.

شرکت فروش اموال مازاد بانک ها (فام) بر اساس مصوبه هیئت وزیران و با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مشارکت و سهم 10 بانک دولتی کشور در سال 87 فعالیت خود را آغاز کرده است.

 این شرکت در زمینه های مختلف ملکی از جمله آماده سازی، اخذ استعلامات،برگزاری مزایده ،تحویل ملک و انتقال سند به نام خریداران،به سیستم بانکی کشور ارائه خدمت می کند.

درآمد شرکت فروش اموال مازاد بانک ها (فام) از ارائه خدمات به بانک ها، از فروش14ملک اشخاص وابسته و 2 ملک ضبط سپرده در 6 ماهه نخست سال گذشته به392 میلیون تومان رسیده است.

همچنین درآمد این شرکت از محل ارائه خدمات به خریداران املاک به 736 میلیون تومان رسیده که مربوط به هزینه اجرایی نیم تا 2 درصد قیمت پیشنهادی املاک برای قراردادهای قطعی شده سال 1401 است.

از قرار معلوم، علت افزایش درآمد این شرکت در دوره مورد بررسی مربوط به افزایش فروش املاک نسبت به دوره مشابه سال 1400 است.

3

براساس این گزارش، درآمد عملیاتی شرکت فروش اموال مازاد بانک ها(فام) از ارائه خدمات به بانک ها ، در نیمه نخست سال گذشته حدود 415 میلیون تومان نسبت به شش ماهه نخست سال 1400 رشد داشته است.

بانک رفاه کارگران با 12 ملک فروش رفته و 2 ملک ضبط سپرده شده در مجموع به مبلغ 422 میلیون و 400هزار تومان بالاترین رتبه درآمدی را برای شرکت فام داشته است.

بانک سپه با 2 ملک فروش رفته به مبلغ 62 میلیون و 400 هزار تومان در رتبه دوم در آمدی برای شرکت فام قرار گرفته است.

ناگفته نماند که با وجود انعقاد قرارداد و پیگیری های به عمل آمده در خصوص معرفی ملک ازسوی بانک ها به این شرکت، ولی بانک های صادرات ایران، ملت، تجارت، مسکن، توسعه صادرات، صنعت و معدن و ملی ایران قراردادی با شرکت منعقد نکرده اند و یا ملکی را برای فروش در دوره مورد بررسی به شرکت فام معرفی نکرده اند.

1

همچنین، شرکت فام در 6 ماهه نخست سال 1401، 17 میلیون و 600 هزار تومان درآمد حاصل از فروش پاکتهای مزایده و ارسال قرار داد و 594 میلیون و 400 هزار تومان درآمد حاصل از سپرده های سرمایه گذاری بانکی داشته است.

مروری بر عملکرد شش ماهه نخست سال گذشته شرکت فروش اموال مازاد بانک ها نشان داد که که زیان خالص این شرکت به حدود 2 میلیارد تومان رسیده است.

این رقم در مقایسه با زیان خالص 1 میلیارد تومانی این شرکت در نیمه نخست سال 1400، حدود 1 میلیارد تومان افزایش داشته است.

2

 این شرکت، دارایی های ثابت مشهود خود را تا ارزش 5 میلیارد تومان در مقابل خطرات ناشی از حریق، سیل  زلزله تحت پوشش بیمه ای قرار داده است.

براساس این گزارش، مطالبات شرکت فام از بانک ها بابت هزینه آگهی مزایده در نیمه نخست سال 1401، حدود 630 میلیون و 900 هزار تومان بوده که بانک رفاه کارگران با 415 میلیون تومان بدهی در رتبه اول و بانک کشاورزی و تجارت به ترتیب با 188 میلیون و 26 میلیون بدهی دررتبه های دوم و سوم قرار دارند.

10 بانک ملی ایران، سپه، ملت، تجارت، صادرات ایران، مسکن، صنعت و معدن، رفاه کارگران، توسعه صادرات و کشاورزی، سهامداران شرکت فروش اموال مازاد بانک ها را تشکیل می دهند.

 

ارسال نظر