شناسه خبر : 32644

سالانه هزار متر مکعب آب با کاشت درخت ذخیره می شود

سالانه هزار متر مکعب آب با کاشت درخت ذخیره می شود

معاونت سازمان جنگل گفت: سالانه به طور متوسط هزارمتر مکعب آب با کاشت درخت و جنگل کاری ذخیره می شود‌.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نقی شعبانیان گفت: از اسفند سال گذشته به مدت ۴ سال برنامه ریزی کرده ایم که در اراضی مستعد  کاشت درخت در راستای احیا و غنی سازی جنگل های طبیعی و بخشی از جنگل های تخریب شده صورت گیرد.

به گفته او، بنابر آمار وسعت جنگل ها ۱۴.۳ میلیون هکتار است که براین اساس ۸.۷درصد از سطح کشور را جنگل ها شامل می شود که با این وجود وضعیت جنگل های کشور مساعد نیست‌.

شعبانیان ادامه داد: با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک کشور، بخشی از فعالیت ما این است که تعدادی نهال در عرصه های جنگلی کاشته شود که عملا نیاز چندانی به آبیاری ندارد و بخش دیگر فعالیت در مناطق بیابانی به منظور جلوگیری از گسترش بیابان ها، طوفان و گرد و غبار باید صورت گیرد چراکه با کاشت گونه های مقاوم به خشکی با حداقل آبیاری در طول یک تا ۲ سال رشد خوبی دارند.

معاونت امور سازمان جنگل با بیان اینکه زراعت چوب آب بیشتری نیاز دارد، گفت: مردم در اراضی خودشان یا در قالب طرح ملی اراضی مستعد و از طریق مزایده در اختیار مردم قرار می دهیم.

به گفته او، هم اکنون سرانه فضای سبز اطراف شهرها حدود ۶ تا ۷مترمربع است که این میزان باید به ۲۰ مترمربع برسد.

شعبانیان با بیان اینکه کاشت درخت نوعی سرمایه گذاری است، گفت: با توجه به آنکه مشکل مدیریت آب داریم، با اجرای فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری باید تکنیک های آبیاری را تغییر دهیم چراکه از پس کاشت درخت بر می آییم.

به عنوان مثال معمولا در باغات میوه که در کشاورزی استفاده می شود، همیشه نیاز به آب دارد، اما آبی که برای جنگل کاری استفاده می شود، هزینه به حساب نمی‌آید.

او گفت: آبی که برای جنگل کاری و کاشت درخت استفاده می شود، پس از گذشت ۴ تا ۵ سال به طور متوسط ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ متر مکعب آب ذخیره می کند.

 

ارسال نظر