شناسه خبر : 41214

اختصاصی چابک آنلاین؛

سازمان نظام مهندسی ساختمان مقرراتی را برای اجرای هوشمند سازی ساختمان ها ندارد

سازمان نظام  مهندسی ساختمان مقرراتی را برای اجرای هوشمند سازی ساختمان ها ندارد

یک عضوهیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، ورود به هوشمند سازی درصنعت ساختمان را برای کاهش مصرف انرژی درکشور،به دلیل این که انرژی در کشور به قیمت پایین عرضه می شود و در عین حال الگوی مصرف مبتنی بر الگوهای اقتصادی نیست، فاقد تاثیر مثبت دانست.

چابک آنلاین، سهیل سلمانیان، رضا خیرالدین، درگفت و گو با چابک آنلاین اذعان داشت که اگر انرژی به قیمت مناسب عرضه شود درآن صورت،پیشرفت های تکنولوژی در اجرای ساختمان های هوشمند درکاهش شدت مصرف انرژی و تولید کربن  کمتر تاثیر گذار خواهد شد و شیوه های کم مصرف شیوع پیدا خواهد کرد.

وی، در مورد نقش آفرینی سازمان نظام مهندسی ساختمان درزمینه توسعه هوشمندسازی صنعت ساختمان، اذعان داشت که سازمان نظام مهندسی ساختمان مقرراتی را برای اجرای این ساختمان ها در نظر ندارد ولی یک سری الگو هایی را برای مصرف انرژی ساختمان دارد.

این عضو هیت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، افزود: این الگو های سازمان نظام مهندسی ساختمان بیشتر ناظر بر استانداردهای تولید، مصرف و ایمنی است و فعلا به سمت هوشمند سازی ساختمان  نرفته ،زیرا در قسمت های دیگر اولویت های دیگری هم وجود دارد.

خیرالدین، در مورد تاثیر حضور شرکت های دانش بنیان در زمینه توسعه هوشمند سازی ساختمان اذعان داشت که شرکت های دانش بنیان توانایی نقش آفرینی در این حوزه را دارند ولی باید محتوای فعالیت آنها در حد حرف  باقی نماند.

وی، افزود:طرح های شرکت های دانش بنیان مبتنی بر خلاقیت و استعداد افراد بوده ودر تولید دانش و تولید نمونه توان رقابت با برند های خارجی را دارند، ولی اینکه به تولید  انبوه برسند و بتوانند با دیگر برند ها رقابت کنند همچنان موارد جدی مشاهده نمی شود.

این عضو هیت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، افزود: البته  متغیر هایی وجود دارد  که بیرون از نهاد شرکت های دانش بنیان بوده که باعث نداشتن تولید انبوه این شرکت ها می شود، مانند شرایط تجارت خارجی،  رقابت با کشور های دیگر و شرایط مالی و اقتصادی داخل کشور است.

 

ارسال نظر