شناسه خبر : 49248

اختصاصی چابک آنلاین؛

نخریدن بیمه نامه چه نتایجی برای تاکسی های بدون بیمه نامه به دنبال دارد؟

نخریدن بیمه نامه چه نتایجی برای تاکسی های بدون بیمه نامه به دنبال دارد؟

تاکسی‌ها سهم قابل توجهی از سفرهای درون شهری و برون شهری شهروندان را به خود اختصاص می‌دهند و زندگی و رفت و آمد روزمره شهروندان به تاکسی‌های شهر گره خورده است.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، هر چند که گفته می شود  بخشی از این خودروها فاقد بیمه نامه شخص ثالث معتبر هستند!.

تاکسی‌ها، مهم‌ترین بخش سرویس حمل و نقل عمومی در سراسر جهان هستند و کشورهای مختلف مقررات سختگیرانه ای برای خطوط تاکسیرانی خود وضع می کنند.

درحال حاضر بیش از ۳۲۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در سطح کشور تردد می‌کنند که ۵۰ درصد آن‌ها عمر بالای ۱۰ سال دارند.

طبیعی است که فرسوده بودن این بخش از خطوط حمل و نقل عمومی باید به خوبی پایش شود زیرا نظارت بیشتری را می طلبد.

بی شک یکی از ابتدایی‌ترین الزامات تاکسی به دلیل تردد بالا در سطح شهرها، ایمن بودن آنها است اما به گفته سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران بیشتر تاکسی‌ها از سیستم ترمز مناسبی برخوردار نیستند.!

شادی مالکی میانگین سنی تاکسی‌های تهران را ۹ تا ۱۰ سال اعلام کرده و گفته که اغلب تاکسی‌ها نمی‌توانند گواهی خود را از مراکز معاینه فنی تهران دریافت کنند و برای اخذ گواهی حتی به سایر شهرها مراجعه می‌کنند!.

تاکسی ها در مقایسه با سایر خودروهای سواری تردد بیشتری دارند.

همین موضوع اهمیت داشتن یک بیمه نامه شخص ثالث معتبر را برای این بخش از حمل و نقل کشور پررنگ می کند.

براساس تصمیم قانونگذار تهیه بیمه نامه شخص ثالث برای تمامی وسایل نقلیه موتوری اجباری است اما درآماری نگران کننده مشخص شده که ۱۰ میلیون موتورسیکلت و دو میلیون خودروی سواری در کشور بیمه شاخص ثالث ندارند.

درهمین رابطه مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارت های بدنی به چابک آنلاین گفت که بر اساس اطلاعات ثبت شده در سال گذشته، ۲۸۵ وسیله نقلیه با پلاک "ت" که مختص تاکسی‌ها  است فاقد بیمه نامه شخص ثالث بودند و صندوق تامین خسارت های بدنی برای این تعداد، ۲۰ میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده است.

همین موضوع باعث شده تا یک عزم راسخ برای اجرای ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری شخص ثالث دربخش خودروها شکل بگیرد.

براساس این ماده قانونی، ارائه هرگونه خدمات به وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث معتبر و رفع توقیف از آنها توسط راهنمایی و رانندگی، دفاتر اسناد رسمی، سازمان ها و نهادهای مرتبط با امر حمل و نقل از جمله تعویض پلاک وسایل نقلیه، تنظیم اسناد رسمی معاملات به خودروهای فاقد بیمه نامه اجباری شخص ثالث، ممنوع است.

از این رو، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در گامی بزرگ اقدام به اجرایی کردن این ماده قانونی و جلوگیری از صدور کارت سوخت برای خودروهای فاقد بیمه نامه شخص ثالث کرد.

ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در ابتدا این طرح را در بخش خودروهای نفت گاز سوز اجرایی کرد و در بخش خودروهای بنزین سوز ابتدا با تاکسی های درون و برون شهری شروع کرد.

درهمین رابطه معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در گفتگو با چابک آنلاین گفت که این ستاد در 4 ماه اخیر حدود 28 هزار تاکسی برون شهری و درون شهری فاقد بیمه نامه شخص ثالث معتبر را در کل کشور شناسایی کرده که با هشدارها و اطلاع رسانی ها تعدادی از آنها برای دریافت بیمه نامه مراجعه کرده اند.

سید کاظم عزیزی، افزود: در سه ماه اخیر  تعداد 5.253 تاکسی برون شهری و درون شهری برای دریافت بیمه نامه شخص ثالث معتبر مراجعه کردند و مابقی تاکسی های فاقد این بیمه نامه به دلیل عدم تهیه بیمه نامه مشمول عدم تخصیص سهمیه سوخت شدند.

وی، اذعان داشت که فعالیت تاکسی ها به سوخت وابسته است اما بخشی از 28 هزار تاکسی برون شهری و درون شهری فاقد بیمه نامه شخص ثالث معتبر در چرخه حمل و نقل فعال هستند و بخشی هم هیچگونه فعالیتی ندارد و آن دسته از تاکسی ها که فعالی هستند برای دریافت بیمه نامه مراجعه می کنند.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، توضیح داد که برای اجرای کامل ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث در بخش تاکسی های برون شهری و درون شهری همه هماهنگی های لازم با اتحادیه تاکسیرانی انجام شد و بعد از آن اعمال قانون شد و نتیجه این اطلاع رسانی ها از سوی تاکسیرانی و ستاد سوخت این شد که این تعداد از تاکسی ها برای دریافت بیمه نامه شخص ثالث معتبر مراجعه کردند.

در این بین، براساس آمار منتشر شده از سوی صندوق تأمین خسارت‌های بدنی مشخص شد که تعداد 4.246 تاکسی درون و برون شهری بیش از سه سال است از انقضاء آخرین بیمه نامه آنها سپری شده است!.

به نظر می رسد که با توجه به شرایط موجود از منظر قانونی، نیاز است که مراجع مربوطه همچون اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور و اتحادیه تاکسیرانی کشور نظارت بیشتری را براین بخش اعمال کنند و با جدیت بیشتری موضوع عدم تهیه بیمه نامه شخص ثالث از سوی 23 هزار تاکسی باقیمانده را دنبال کنند.

 

ارسال نظر