شناسه خبر : 3133

رئیس اداره نظارت بر انتشار اوراق بدهی:

اوراق بیمه اتکایی در دستور کار کمیته فقهی قرار گرفت

اوراق بیمه اتکایی در دستور کار کمیته فقهی قرار گرفت

مهسا رادفر گفت: دستورالعمل انتشار اوراق جعاله در سال جاری ابلاغ شده و بررسی فقهی اوراق وکالت نیز در کمیته تخصصی فقهی سازمان به سرانجام رسیده است. همچنین اوراق بیمه اتکایی نیز در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

به گزارش چابک آنلاین از سنا، مهسا رادفر افزود: در طول سال ۱۳۹۷ مبلغ  ۲۹۱ هزار و ۱۳۳ میلیارد ریال انواع اوراق بدهی منتشر و مبلغ ۷۸ هزار و ۹۲۸ میلیارد ریال آن سررسید شده که میزان انتشار اوراق در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۲۰ درصد رشد داشته است.

عضو کمیته عرضه اوراق بهادار سازمان بورس، تنوع و تعدد ابزارهای تأمین مالی موجود در بازار سرمایه، ایفای به موقع تعهدات در بازار بدهی و همچنین تلاش های صورت گرفته در بازار سرمایه برای بهبود فضای تأمین مالی را از جمله دلایل رشد بازار بدهی و استقبال فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران از آن دانست.

این مقام مسئول در خصوص نگاه بخش های مختلف اقتصادی به بازار بدهی اظهار داشت: دولت بازیگر بزرگی در بازار بدهی است و با ایفای به موقع تعهدات توانسته اعتماد سرمایه گذاران را جلب کند. از سوی دیگر بازخوردهای بخش خصوصی نشان می دهد این بخش از اقتصاد نیز از فرآیندها و ابزارهای بازار بدهی رضایت دارد.

رادفر در توضیح این موضوع گفت: بر اساس گزارش رقابت پذیری جهانی که از سوی مجمع جهانی اقصاد منتشر می شود و پرسشنامه آن توسط مدیران اجرایی بنگاه های بخش خصوصی تهیه می شود، تأمین مالی در بازار سرمایه نزد فعالان اقتصادی از امتیاز و جایگاه خوبی برخوردار است.

وی افزود: بررسی مؤلفه های آخرین گزارش رقابت پذیری یعنی گزارش ۲۰۱۸-۲۰۱۷ نشان می دهد ایران در مولفه های «دسترسی به منابع مالی»، «هزینه استفاده از خدمات مالی» و «در دسترس بودن منابع مالی برای سرمایه گذاران مخاطره آمیز»، از سال ۲۰۱۰ تاکنون بهترین جایگاه را به دست آورده و در مولفه «تأمین مالی از طریق بازار سرمایه» با کاهش ۱۴ رتبه ای نسبت به سال قبل در مسیر دستیابی به یک اقتصاد رقابت پذیر جایگاه بهتری را به دست آورده است.

رئیس ادارۀ نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: بررسی گزارش های رقابت پذیری دستاورد دیگری نیز دارد. در این گزارش ها مؤلفه «تأمین مالی از طریق بازار سرمایه» نسبت به مؤلفه «سهولت دسترسی به وام» از امتیاز بیشتر و رتبه بهتری برخوردار است. به عبارتی از دید فعالان اقتصادی و مدیران بنگاه های کشور، تأمین مالی از طریق بازار سرمایه نسبت به دریافت تسهیلات از نظام بانکی با سهولت بیشتری همراه است و یکی از دلایل تمایل شرکت ها به استفاده از ابزارهای بازار سرمایه و حتی ورود به بازار سرمایه در سال های اخیر همین نگاه کارشناسان، فعالان و مدیران بخش خصوصی است.

اوراق بیمه اتکایی در دستور کار کمیته فقهی

رادفر در پایان در خصوص اقدامات جدید در حوزه بازار بدهی گفت، دستورالعمل انتشار اوراق جعاله در سال جاری ابلاغ شده و بررسی فقهی اوراق وکالت نیز در کمیته تخصصی فقهی سازمان به سرانجام رسیده است. همچنین اوراق بیمه اتکایی نیز در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

به گفته این مقام مسئول، اوراق وکالت، اوراق بیمه اتکایی و انجام اصلاحاتی در دستورالعمل انتشار اوراق مرابحه از جمله اقداماتی است که نتایج آن در روزها و ماه های آتی ابلاغ می شود.

 

 

 

  • ناشناس

    چقدر خوب که جوانان در اداره امور مشارکت دارند. عالیه

ارسال نظر