شناسه خبر : 20782

برخی از پزشکان برای پیوستن به نسخه نویسی بدون کاغذ مقاومت می کنند

برخی از پزشکان برای پیوستن به نسخه نویسی بدون کاغذ مقاومت می کنند

دبیربرنامه نسخه نویسی الکترونیک کشور ازاجرای بالای ۹۹ درصدی نسخه نویسی الکترونیک در کشور خبرداد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جعفری گفت: تنها دو استان تهران ومشهد بین ۹۰ تا ۹۵ درصد نسخه نویسی الکترونیک دارند وبقیه استان‌ها ۹۹ درصد نسخه نویسی الکترونیک را اجرایی می‌کنند.

او با اشاره به اینکه هنوز اندک مقاومتی نزد برخی پزشکان در کلان شهر‌ها برای پیوستن به نسخه نویسی بدون کاغذ وجود دارد گفت: ۱۵ استان کشور ۱۰۰ درصد نسخه نویسی را الکترونیک کرده و ۱۵ استان نیز بین ۹۸ تا ۹۹ درصد قرار دارند.

اورقم نسخه نویسی الکترونیک در استان کرمان را ۹۹ درصد ذکر کرد وگفت: ۱ درصد را برای شرایط قطع اینترنت ویا نبود زیرساخت‌ها در برخی مناطقی که ضعف اینترنت دارند در نظر گرفته ایم.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان می‌گوید: از دی ماه ۱۴۰۰ تکلیف قانونی است که هیچ پزشک ومجموعه درمانی طرف قرار داد با بیمه سلامت نسخه کاغذی نداشته باشد.

جعفری گفت: خوشبختانه پزشکان کرمانی کمترین مشکل را در بحث انجام نسخه نویسی الکترونیک دارند، زیرا این طرح از سال‌های قبل به شکل پایلوت در کرمان آغاز شده وبا این نوع نسخ الکترونیک آشنایی وجود دارد.

مدیر بیمه سلامت استان کرمان گفت: اولین دهه فجری است که نسخه نویسی الترونیک در کل کشور اجرا می‌شود تمام پزشکان خصوصی و عمومی مجهز به نسخه نویسی الکترونیک هستند.

او می گوید:مردم نگران ویزیت نباشند و فقط موقع اتمام ویزیت از پزشک کد ۵ رقمی رهگیری را دریافت کنند چرا که ممکن است موبایل شما در سیستم درست ثبت نشده نباشد ، مردم هم باید اگر شماره موبایلشان تغییر می‌کند اعلام کنندویا از طریق پنل شهروندی (بیمه سلامت ایرانیان) و یا مراجعه حضوری به یکی دفاتر پیشخوان موضوع را مطرح کنند.

دبیر نسخه نویسی الکترونیک کشور گفت: در مسیر نسخه نویسی الکترونیک باید همه چیز شفاف باشد در نتیجه تقاضا می‌شود اطلاعات خود را در این پنل تکمیل ویا اصلاح کنند.

او می‌گوید: گفته می‌شود در قالب نسخه نویسی الکترونیکی اطلاعات درز پیدا می‌کند این درست نیست چرا که ما سال‌ها قبل پرونده‌های الکترونیک بستری داشتیم هیچ اطلاعات و داده‌ای از اطلاعات مردم منتشر نشده ونمی شود، تنها قیمت دارو ویا دارو ممکن است دیده شود که جز اطلاعات محرمانه نیست.

دبیر نسخه نویسی الکترونیک کشور گفت: بیمار شخصا به تمام آرشیو وسوابق بیماری خود از طریق اپلیکیشن بیمه سلامت که می‌تواند روی گوشی نصب کنند دسترسی دارد و شرط اثبات دسترسی نیز ارسال کد یکبارمصرف توسط بیمار دراین اپلیکیشن است.

جعغری گفت: در مراجعه به مطب کد ملی فرد سوال می‌شود در حالی که قبلا دفترچه بیمه داشت اطلاعات کامل فرد در صفحه اول مطرح بود واکنون محرمانه بودن اطلاعات بیشتر رعایت می‌شود.

به گفته او، بعضا پزشک نیاز دارد به سوابق بیماری فرد دسترسی داشته باشد که درصورتی بیمارصلاح بداند کد یکبارمصرف را به پزشک داده وسوابق بیماری اش دریافت می‌شود، ولی بیمار می‌تواند به راحتی این مساله را نپذیرد و اجازه دسترسی ندهد.

جعفری می گوید: برای دکتر کدملی و تلفن همراه بیمار نشان داده می‌شود این نمایش شماره تلفن کمک به بیمار است چرا که بعضا دارو توضیح تکمیلی و ضروری دارد ونیاز است به بیمار اطلاع داده شود و باید توسط پزشک انجام شود، قطعا این نمایش شماره موبایل برای کیفیت درمان است وامکان سواستفاده از آن وجود ندارد، اگر نیاز باشد امکان مخفی کردن شماره تلفن همراه نیز وجود دارد کما اینکه بسیاری اطلاعات بیمار درنسخه برای موسسات درمانی وداروخانه وحتی پزشک دیده نمی شود واز ابتدای طراحی نرم افزار برای این طرح و برای این قضیه فکر شده است.

ارسال نظر