شناسه خبر : 15112

اختصاصی چابک آنلاین؛

عملیات شرکت‌های بیمه‌ای عامل اصلی استقبال ازسهام آنها در بورس نبود

عملیات شرکت‌های بیمه‌ای عامل اصلی استقبال ازسهام آنها در بورس نبود

یک کارشناس بازارسرمایه ، معتقد است که سرمایه گذاران شرکت‌های بیمه‌ای سهامداران حرفه‌ای‌های هستند چراکه تشخیص عملکرد یک شرکت بیمه کار راحتی نیست.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، "حسام معتضدیان ‌قمی"، در گفت‌وگو با چابک‌آنلاین، درخصوص دلایل اقبال بازارسرمایه به سهام شرکت‌های بیمه‌ای در ماه‌های  اخیر،به "وضعیت خوب دارایی‌های بورسی این شرکت‌ها اشاره کردوتوضیح داد: بیشتر شرکت‌های بیمه‌ای فعال در بازار سرمایه پرتفوی بورسی دارند و باتوجه به افزایش شاخص بورس،NAVیا ارزش خالص دارایی پرتفوهای آنها هم به صورت قابل توجهی مثبت شد.

وی، ادامه داد: از سوی دیگر بیشتر شرکت‌های بیمه‌ای دارایی‌های ملکی زیادی دارندکه این دارایی‌های ملکی هم به‌واسطه شرایط تورمی سال 99رشد قابل توجهی داشت که تجدید ارزیابی این دارایی‌ها هم منجر به افزایش سرمایه و افزایش توانگری شرکت‌های بیمه‌ای شد.

معتضدیان قمی، دلیل سوم اقبال بازارسرمایه به سهام شرکت‌های بیمه‌ای را مربوط به نحوه عملیات شرکت‌های بیمه‌ای دانست و گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش ترددها یکی از خسارت‌های اصلی شرکت‌های بیمه‌ای که بیمه شخص ثالث بود،کاهش یافت.

این کارشناس بازارسرمایه،اظهارکرد: هرچند که امسال عمکرد شرکت‌های بیمه‌ای مثبت شد اما عامل اصلی اقبال سهامداران به سهام‌شرکت‌های بیمه‌ای نبود و به طورقطع موتور محرک افزایش شاخص، پرتفوهای سرمایه‌گذاری و مساله دارایی‌های آنها بود.

معتضدیان قمی، درپاسخ به این پرسش که "آیا درحال حاضر با توجه به عملکرد شرکت‌های بیمه‌ای سهام آنها برای سرمایه‌گذاران جذاب است،" گفت:نمی‌توان به واسطه فروش بیشتر و یا کاهش ضریب خسارت در یک مقطع خاص ترند(شناخت و استفاده از روندها)کرد و این مساله برای شرکت‌‌های بیمه‌ای قابل تعمیم نیست، بنابراین دررابطه با عملکرد سال 99 شرکت‌های بیمه‌ای باید صبر کرد تا گزارش‌ها شفاف تر شود.

این کارشناس بازارسرمایه، موضوع ذخایر معوق راتهدیدی دانست که در صنعت بیمه رایج است و باید صبر کرد و دید که شرکت‌های بیمه‌ای نسبت به این ذخائر چگونه سیاست‌گذاری خواهند کرد.

 

ارسال نظر