شناسه خبر : 11304

اختصاصی چابک آنلاین

خادمان مساجد توان پرداخت حق بیمه خود را به تنهایی ندارند

خادمان مساجد توان پرداخت حق بیمه خود را به تنهایی ندارند

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امورخیریه، با بیان اینکه نزدیک به ۳۵ هزار خادم ثابت در کشور وجود دارد که با کمترین حقوق در مساجد مشغول به فعالیت هستند، گفت: حداقل کاری که دولت می‌تواند برای این افراد انجام دهد، رفع مشکل بیمه تامین اجتماعی آنها است زیرا خادمان توان پرداخت حق بیمه خود را به تنهایی ندارند.

چابک آنلاین، بهاره تاجرباشی، حجت الاسلام والمسلمین محمد نوروزپور درگفت و گو با چابک آنلاین، توضیح داد: درحال حاضر دربسیاری از مساجد، هیئت امنا مبلغ 27 درصد سهم خادم را می پردازند اما برخی از مساجد این توان مالی را ندارند و خود خادم باید این رقم را بپردازد که نمی تواند و اصلا به دنبال بیمه نمی رود.

سال 86 تفاهم نامه ای بین سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و سازمان تأمین اجتماعی به امضاء رسید که براساس آن، بیش از 32 هزار خادم ثابت مساجد کشور،تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.

نرخ بیمه خادمان ثابت برابر ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی به میزان ۲۷ درصد و براساس حداقل دستمزد سالیانه مصوب شورای عالی کاربود.

۲۰ درصد حق بیمه توسط دولت و هفت درصد آن هم از طرف خادم ثابت مسجد پرداخت می‌شد.

سال 98 روال بیمه خادمین مساجد اینطور شد که آنها پس از معرفی هیات امنا و تایید صلاحیت توسط اوقاف، به تامین اجتماعی معرفی می شدند که بر این اساس،قرار شدکه حق بیمه ۷ درصدی که خادم به حساب اداره اوقاف واریز می‌کند، مستقیماً به حساب تأمین اجتماعی واریز شود.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امورخیریه  اعلام کرده که سازمان تامین اجتماعی خدام جدید مساجد را نمی پذیرد، زیرا سازمان تامین اجتماعی معتقد است که این قانون متعلق به سال 86 است که مجلس آن را تصویب کرده و در بودجه آن سال لحاظ شده، در نتیجه تنها آن تعداد از خادمینی که درآن سال بیمه شده و هنوز مشغول به کار هستند، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرند.  

حجت الاسلام والمسلمین نوروزپور، تصریح کرد: درسال های گذشته بعضی ازخادمین حق بیمه خودرا دیر پرداخت کردندو لیست بیمه نیز دیرتراز موعد، رد شدکه این موضوع  منجر به متضرر شدن بقیه افراد هم می شد.

وی افزود: طبق تفاهم نامه جدید سازمان اوقاف با تامین اجتماعی، خادمان مساجد باید حق بیمه خود را مستقیم به تامین اجتماعی بپردازند و درصورت فوت و یا خروج فرد از مسجد، اوقاف به تامین اجتماعی اطلاع دهد.

به گفته حجت الاسلام والمسلمین نوروزپور ، معاونت پارلمانی سازمان اوقاف پیگیر این قضیه بوده تا بتواند این موضوع را در بودجه سنواتی جاری بیاورد تا همه خدام مساجد سراسر کشور بیمه شوند زیرا مساجد جدیدی ساخته می شوند و یا خادمی فوت می کند و شخص جدید جایگزین فرد قبلی می شود که این موضوع  درحال حاضر مساجد را با مشکل مواجه کرده است.

 

  • یوسف

    تورو خدا به داد ما خدام برسین. از کجا بیاریم پول بیمه رو

  • مالک

    پدر بزرگ من خادم مسجده. واقعا بیمه نداره. راهنمایی کنین

  • بایرام

    دم چابک گرم.

  • ناشناس

    من چه گناهی کردم که جایگزین شدم من بیمه نمیشم چون جایگزینم ولی بیمه خادم قبلی هنوز پرداخت میشه باوجود این که 2ساله رفته

  • ناشناس

    من دارم ماهیانه حق بیمه خودم را واریز میکنم . من دفترچه تامین اجتماعی خادمین دارم وقتیکه بیمارستان تامین اجتماعی میرم چرا از من پول میگیرند.

  • مهدی

    سلام من خادم مسجد هستم بیمه نیستم

  • ناشناس

    سلام. من خادمم ولی به صورت آزاد بیمه تامین اجتماعی شدم و کلی هم ماهیانه حق بیمه میدم این معافیت شامل امثال منم میشه؟به داد این قشر گمنام برسین.

  • حاجی قربانی

    سلام مدت 15ساله خادم مسجدم 2ساله بیمه ام قطع شده واین به علت وقفه ای در بیمه داشتم وحقوقی ازمسجد دریافت نمی کنم افتاده تکلیف من که عمروجوانیم رو درمسجدبودم چیه ممنون

  • محسن جعفری

    من خودم هیچ به داد زن بچه ام برسید خادم مسج دچه گناهی کرده اندکه نه بیمه نه حقوق درستی دارند

  • محسن

    من خادم مسجدی هستم درشیراز به هرجامراجعه میکنم حتی جوابت نمی دهند تورابه خدایی که میپرستید کمک خادمان زحمت کش بکنید

  • ناشناس

    سلام من یک خادمم چندبارواسه بیمم رفتم کسی،جواب گونیست لطفاکمکم کنیدحداقل حقوق،ندارم بیمه داشته باشم اهل فریدن هستم روستاهای،اطراف چادگان ممنون

  • غلامرضا قائم ابادی

    باسلام.مدت چندین سال است خادم مسجدی درریگان هستم.اصلا کسی سراغ خادمین نمیگیره .خدا داند باتوجه به گرانی توان سرانه بیمه خودشون راهم ندارند.من جمله خودم.توان درصد حق بیمه خودمان راهم ندارم.از سال ۶۹ خادمم ولی سوابقم ۱۰سال است.امیداست دولت درفکر این قشر بدبخت بدون حقوق ومحروم هم باشد.

  • ناشناس

    تو روخدافکری بحال بیمه هیت امنای مساجدروستاها بکنید

  • اسدالا مرادی

    من خام مسجدم هر جا میروم مکویند بیمه دیکه تمام شد هشت ما من بیمه ندارم

ارسال نظر