شناسه خبر : 11159

اختصاصی چابک‌آنلاین

حذف چهار صفر از پول ملی قیمت کالا را افزایش می‌دهد

حذف چهار صفر از پول ملی قیمت کالا را افزایش می‌دهد

رییس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، از معایب طرح حذف چهار صفر از پول ملی را در صورت عدم کنترل دقیق آثار تورمی آن، هزینه‌بر بودن امحای اسکناس‌های قدیمی و چاپ اسکناس جدید و مسکوکات دانست و تاکید کرد: باید با درایت و تدبیر عمل شود تا بتوان از بروز آثار تورمی آن جلوگیری کرد.

چابک‌آنلاین، رژین میدانی، چندی پیش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور مقرر کردند که واحد پول ایران از ریال به تومان (برابر با ۱۰۰ قران) تغییر کند.

حسین محمدپور زرندی، در گفت‌وگو با چابک‌آنلاین افزود: یکی از اثراتی که این اقدام بر افزایش تورم می‌گذارد، افزایش قیمت کالا بوده که در صورت فقدان اعمال کنترل لازم، می‌‌تواند بر قیمت‌گذاری کالا و گردشدن قیمت‌ها به سمت بالا باشد به طور مثال اگر ارزش کالایی 7880 ریال قدیمی باشد به هشت تومان گرد می‌شود.

وی بیان کرد: از دیگر نتایج آن می توان به آثار تورمی ناشی از تغییرات نرخ ارز و قیمت انرژی و سوخت اشاره کرد.

مدیرعامل سابق بانک شهر، با تاکید بر این که " این طرح نباید به صورت شتابزده انجام شود" اظهار داشت: باید در مدت طولانی تر و با در نظر گرفتن پیشگیری های لازم دست به اقدام زد تا آثار تورمی آن به جامعه به خصوص قشر ضعیف صدمه نزند.

پورزرندی افزود: در ترکیه و روسیه نیز اقداماتی مبنی بر تغییر پول انجام گرفت اما موفق نبود و این کشورها در نهایت برای موفقیت در این زمینه، عوامل موثر بر تورم را کنترل کردند.

رییس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران اذعان داشت: از طرفی دیگر، مزایای حذف صفرهای پول ملی شامل آسان ترشدن مبادلات پول، ثبت و ضبط عملیات حسابداری و همچنین نزدیک تر شدن به محاوره روزمره مردم می شود.

ارسال نظر