شناسه خبر : 11100

اختصاصی چابک‌آنلاین

حذف صفرها از پول ملی معاملات را ساده‌تر خواهد کرد

حذف صفرها از پول ملی معاملات را ساده‌تر خواهد کرد

رییس سابق پژوهشکده پولی و بانکی معتقد است که حذف چهار صفر از پول ملی با تاخیر انجام شده و بهتر آن بود که این امر زودتر صورت می‌گرفت.

چابک‌آنلاین، رژین میدانی، احمد مجتهد در گفت‌و‌گو با چابک‌آنلاین ضمن بیان این که "حذف صفرها از پول ملی هیچ اثر منفی به دنبال ندارد" ، اظهار داشت: بعضی معتقدند که ممکن است این اقدام آثار تورمی به دنبال داشته باشد، اما به نظر من لزوما این طور نخواهد بود.

وی تصریح کرد: در زمان ریاست جمهوری پیشین نیز این تصمیم در کابینه دولت گرفته و به مجلس ارجاع داده شد اما هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفت و اکنون پس از گذشت شش سال در حال به اجرا در آمدن است.

مجتهد افزود: در صورتی که اگر در آن دوره صفرهای پول ملی حف می شد بهتر بود چرا که نرخ تورم پایین تر بود.

رییس سابق پژوهشکده پولی و مالی تصدیق کرد: این مسئله بر فعالیت بانک ها تاثیری نداشته و تنها وظیفه بانک ها تعویض اسکناس های نو با کهنه است.

وی در خصوص تاثیرات مثبت حذف صفرهای پول ملی چنین گفت: این برنامه انجام امور را از لحاظ حسابداری برای بانک ها آسان تر می کند، مردم وقت کمتری را برای پر کردن فرم ها و محاسبات صرف خواهند کرد، ارزش پول ملی کمی بالاتر خواهد رفت و در چاپ اسکناس صرفه جویی می شود.

مجتهد ادامه داد: ممکن است مردم در دوره گذار که ریال و تومان به طور همزمان اعتبار دارند، کمی گیج شوند اما تغییر ویژه دیگری صورت نمی گیرد.

وی اذعان داشت: در حال حاضر در بسیاری از کشورها اسکناس ها را چند سال یکبار تغییر می دهند؛ به طور مثال انگلستان که عمده پول ها را از کاغذی به پلاستیکی تبدیل کرده و سوییس که در طول 20 سال گذشته دو بار اسکناس های خود را تعویض کرده است.

وی با اشاره بر این که" در حال حاضر بسیاری از معاملات با کارت های بانکی و به شکل الکترونیکی انجام می شود" افزود: این امکان وجود دارد که در آینده اسکناس به صورت کلی از بین برود و تمام معاملات به صورت الکترونیکی انجام شود.

مجتهد اضافه کرد: با این حال، حذف صفرها چه در معاملات الکترونیک و چه در معاملات با اسکناس، انجام امور را ساده تر خواهد کرد.

ارسال نظر