شناسه خبر : 8804

۴۰ هزار راس دام عشایر آذربایجان غربی بیمه شد

40 هزار راس دام عشایر آذربایجان غربی بیمه شد

سرپرست اداره کل امور عشایر آذربایجان‌غربی با اشاره به اجرای طرح بیمه دام عشایر گفت: اجرای این طرح اجباری است و عشایر استان باید نسبت به بیمه دام‌های خود اقدام کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، علی بهادری اظهار داشت: در کنار اجرای طرح بیمه اجباری دام‌ها، طرح پلاک‌کوبی نیز جهت هویت‌ بخشیدن به دام عشایر اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح‌ها در شهرستان‌ها با هماهنگی و همکاری فرمانداری‌ها و توسط شرکت‌های تعاونی عشایر استان اجرا می‌شود، گفت: در سال زراعی گذشته (۱۳۹۸- ۱۳۹۷) حدود ۴۰ هزار راس دام عشایر استان بیمه شده بود.

وی با اشاره به خدمات ارائه شده به عشایر آذربایجان‌غربی اظهار داشت: عشایر این استان دارای ۱۰ شرکت تعاونی، یک اتحادیه و ۲۵ صندوق خرد زنان روستایی است که طی یک‌سال گذشته، ١٩ میلیون لیتر سوخت، ۲۰ هزار تن انواع نهاده‌های دامی و هشت هزار تن آرد در بین آنها توزیع شده‌است.

سرپرست اداره کل امور عشایر آذربایجان‌غربی گفت: در سال‌جاری ۲۴۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال برای عشایر، ۴۸ میلیارد و ۸۹۰ میلیون ریال برای تشکل‌ها، ۷۱۰ میلیون ریال برای حفظ و یا توسعه گیاهان دارویی و چهار میلیارد ریال برای صندوق‌های خرد زنان عشایر تسهیلات به متقاضیان به تصویب رسیده که بیش از ۷۰ درصد این میزان برای دریافت به بانک‌ کشاورزی معرفی شده‌است.

وی با اشاره به اینکه امسال ۳۰ میلیارد و ۱۵۴ میلیون ریال در زمینه‌های مختلف برای عشایر استان هزینه شده‌است، افزود: امسال از ردیف‌های استانی ۳۲ میلیارد و ۱۰۶ میلیون ریال و از ردیف‌های ملی ۵۴ میلیارد و ۵۷۰ میلیون ریال اعتبار برای استان مصوب شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه ۲۵ درصد محصولات دامی آذربایجان‌غربی توسط ۲ میلیون واحد دامی عشایر تولید می‌شود گفت: عشایر استان سالانه ۵۰ هزار تن شیر، ۱۵ هزار تن گوشت، سه هزار تن پشم و ۹۵۰ تن عسل، ۶۶ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم محصولات زراعی و ۸۲ هزار تن علوفه تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

جمعیت عشایرآذربایجان‌غربی ۱۰۳ هزار و ۹۲۷ نفر در قالب ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار با ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند که ۳.۴ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود؛ ۳۳۶ روستای آذربایجان‌غربی نیز ویژه عشایر است که ۹ درصد جمعیت روستایی استان را به خود اختصاص داده است.

عشایر آذربایجان‌غربی در یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار اراضی مرتعی که بیش از ۶۰ درصد مرتع استان را شامل می‌شود به تولید محصولات دامی و کشاورزی مشغول هستند.

ارسال نظر