شناسه خبر : 8124

بیمه دام عشایر اجباری شد

بیمه دام عشایر اجباری شد

برای تامین امنیت شغلی و سرمایه عشایر کشور طرح بیمه اجباری یک میلیون و ۸۰۰ هزار راس دام آنها اجرا می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایر کشور گفت: اجرای طرح بیمه اجباری دام عشایر برگرفته از حکم قانونی بند ث ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه کشور ابلاغی توسط وزیر جهاد کشاورزی است و شیوه اجرا و جزئیات این طرح ملی نیز اعلام و اعتبار و تسهیلات لازم در این زمینه پیش‌بینی شده است.

بهرام میرآخورلی روز سه‌شنبه درحاشیه آیین تکریم و معرفه مدیرکل امور عشایر استان بوشهر افزود: هرچند تاکنون ۲۰ درصد از جمعیت دامی عشایری کشور بیمه شده‌ اما این آمار رضایت بخش نیست و با توجه به فراهم شدن زیرساخت‌ها، هنوز روش سنتی دراین بخش حاکم است و باید به صورت تدریجی اجرا شود.

وی ادامه داد: در این ارتباط ابزارها و اهرم‌هایی برای بیمه جمعیت دامی عشایر از جمله پرداخت تسهیلات و علوفه در مقابل بیمه دام پیش‌بینی و به استان‌ها ابلاغ شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایر کشور در باره تامین آب عشایر گفت:  آب آشامیدنی سالم و بهداشتی در همه ۳۷ میلیون هکتار از مراتعی که در اختیار این قشر قرار دارد پیش‌بینی و مرمت لازم در بخش چشمه‌ها برای آبرسانی انجام شده است.

میرآخورلی اضافه کرد: بتازگی در قالب بند ه تبصره ۴ با اذن رهبر معظم انقلاب ۲۰ درصد از پولی که وزارت نیرو بابت تامین آب شرب از مردم می‌گیرد معادل بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان سهم عشایر باشد و با این اعتبار اصلاح و مرمت تاسیسات آبرسانی و شبکه‌ها عشایری انجام ‌شود.

وی تاکید کرد: در زمان حاضر آب آشامیدنی جامعه عشایری با نظارت وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی به صورت بهداشتی در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایر کشور در مورد تامین کنسانتره گفت: با توجه به اینکه تولید گوشت قرمز به‌صورت سنتی هزینه‌بر است یکی از سیاست‌های سازمان امور عشایر ارتقای بهره‌وری در زنجیره تولید گوشت قرمز است.

میرآخورلی اضافه کرد: درهمین ارتباط نیاز غذایی دام‌ها به‌صورت فرموله شده و براساس نیاز آنها در اختیارشان قرار می‌گیرد و به این ترتیب دام بهتر پروار می‌شود.

وی ادامه داد: براساس سیاست‌های سازمان امور عشایر سالانه باید ۲۰۰ هزار تن کنسانتره تحویل عشایر کشور شود.

میرآخورلی اضافه کرد: در گذشته جامعه عشایری ۱۶۵ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کرد که این میزان امروز به ۲۰۰ هزار تن رسیده و این میزان تولید در رفع بحران اقتصادی کشور بسیار موثر است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایر یکی از رویکردهای جدید این سازمان را توجه به گیاهان دارویی عنوان کرد و گفت: سیاست سازمان امور عشایر توسعه کشت مصنوعی و گلخانه‌ای گیاهان دارویی نیست بلکه درگام نخست ساماندهی این گیاهان در طبیعت، برداشت، بسته‌بندی استاندارد و فرآوری این گیاهان است.

 

 

ارسال نظر