شناسه خبر : 8697

مدیرعامل شرکت بیمه تعاون در گفت‌وگو با چابک آنلاین؛

کمسیون اقتصادی مجلس به حذف مالیات بر ارزش افزوده توجه نشان نداد/ دریافت مالیات از بیمه نامه‌ها اشتباه است

کمسیون اقتصادی مجلس به حذف مالیات بر ارزش افزوده توجه نشان نداد/ دریافت مالیات از بیمه نامه‌ها اشتباه است

مدیرعامل شرکت بیمه تعاون با تاکید بر نقش به سزای مالیات بر ارزش افزوده در کاهش ضریب نفوذ بیمه در سطح کشور، اظهار کرد: برای رسیدن به ضریب نفوذ ۷ درصدی صنعت بیمه که در برنامه ششم توسعه تصویب شده است، باید مالیات بر ارزش افزوده از صنعت بیمه برداشته شود تا مردم اقبال بیشتری به بیمه نشان دهند چراکه این مالیات سبب افزایش قیمت تمام شده بیمه‌نامه می‌شود.

چابک‌آنلاین، زهرا نامداری، یونس مظلومی در گفت‌وگو با چابک آنلاین با بیان اینکه "میانگین ضریب نفوذ بیمه در دنیا حدود 7 درصد است"، گفت: این میانگین ضریب نفوذ در دنیا مربوط به هر دوبخش بیمه های زندگی و بیمه های غیر زندگی است.

وی با اشاره به  "حرکت خوب صنعت بیمه به سمت بیمه های زندگی" افزود: چند عامل مانع از توسعه بیمه های زندگی در کشور شده که دو عامل مهم تورم و مالیات بر ارزش افزوده مربوط به دولت است.

مظلومی توضیح داد: زمانی که مردم با یک تورم افسار گسیخته مواجه هستند توجه و استقبال آنها به بیمه های زندگی کاهش می یابد در نتیجه نمی توان به آن ضریب نفوذ بیمه رسید، از سوی دیگر هم دولت به دلیل نیازهایی که در بخش تامین منابع مالی برای هزینه های عمومی خود دارد به درآمدهایی که از بیمه ها  می گیرد به عنوان یک منبع نگاه کرده و این مساله نیز سبب کاهش رشد ضریب نفوذ بیمه می شود.

وی با بیان اینکه "ایران تنها کشور در دنیا است که روی حق بیمه از بیمه گذار مالیات بر ارزش افزوده دریافت می کند " گفت: در جلساتی که با کمسیون اقتصادی مجلس داشتیم موضوع مالیات بر ارزش افزوده را مطرح کردیم اما خیلی به این موضوع توجهی نشان ندادند.

مدیرعامل شرکت بیمه تعاون، مالیات بر ارزش افزوده راعامل کاهش تقاضای خرید بیمه نامه دانست و اذعان داشت: این مالیات سبب افزایش قیمت تمام شده بیمه نامه می شود وبیمه گری ارزش افزوده حساب نمی شود که بگویند مالیات دارد، بنابراین برای رسیدن به ضریب نفوذ 7 درصدی صنعت بیمه که در برنامه ششم توسعه تصویب شده است، باید مالیات بر ارزش افزوده از صنعت بیمه برداشته شود تا مردم اقبال بیشتری به بیمه نشان دهند.

مظلومی با اشاره به  نقش و مکانیسم بانک و بیمه ادامه داد: "در بانک، مردم سپرده گذاری کرده و همان فرد سپرده گزار پس از مدتی سپرده خود را  از بانک دریافت می کند، در بیمه هم انبوهی از سپرده گذاران در بیمه سپرده گذاری کرده و پس از بروز خسارت برای تعدادی از آنها، خسارت به آنها پرداخت می شود."

وی افزود که "بانک و بیمه مانند صندوق عمل می کنند، همانطور که در بانک نمی توان گفت اگر می خواهید سپرده باز کنید باید 10 درصد هم مالیات پرداخت کنید اما در بیمه این کار انجام می شود و این یک اشتباه است."

مدیرعامل شرکت بیمه تعاون یکی دیگر از راهکارهای افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور را توجه بیشتر به بیمه های اجباری عنوان کرد و ادامه داد: در تمام دنیا قانون گذاران، برخی از بیمه نامه‌ها مانند شخص ثالث را به جهت منافع بیمه گذاران و حفظ حقوق زیان دیدگان اجباری کرد‌ه‌اند.

مظلومی تشریح کرد: اگرآن بخش از حاکمیت که نظارت بر اجرای قانون دارد، از تردد وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه جلوگیری کند، سبب رشد حق بیمه و ضریب نفوذ آن در کشور شده و از طرف دیگر از حقوق زیان دیدگان و منافع جامعه دفاع می شود.

وی با اشاره به نقش بیمه مرکزی در افزایش ضریب نفوذ بیمه گفت: بیمه مرکزی خود یک نهاد حاکمیتی است که باید بر حسن اجرای قانون اجباری بیمه شخص ثالث نظارت داشته باشد.

مدیرعامل شرکت بیمه تعاون اظهار کرد: از سوی دیگر در بعضی از کشورها (مانند ترکیه بعد از زلزله شهر ازمیر) بیمه منازل و واحدهای مسکونی اجباری شده است، در کشور ما نیزصندوق بیمه حوادث طبیعی چند سالی است که بلاتکلیف مانده، اگر این مساله به وسیله شرکت های بیمه انجام شود به توسعه ضریب نفوذ بیمه در کشور کمک خواهد کرد.

ارسال نظر