شناسه خبر : 14349

اختصاصی چابک آنلاین؛

دست انداز‌های زیاد حذف ارز۴۲۰۰ تومانی دارو برای بیمه‌گران و بیمه‌گزاران

دست انداز‌های زیاد حذف ارز4200 تومانی دارو برای بیمه‌گران و بیمه‌گزاران

زمزمه حذف نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو از لایحه بودجه سال آینده قوت گرفت؛ بیمه‌گران و بیمه‌گذاران با چه معضلاتی روبرو خواهند شد؟

چابک آنلاین، زهرا نامداری، درحال حاضر به دلیل واردات داروبا ارز دولتی 4200 تومانی، قیمت دارو در ایران نسبت به کشورهای همجوار پایین‌‌تر است.

گفته می شودکه تخصیص ارز دولتی به واردات دارو و اختلاف قیمت دارو با کشورهای همسایه، زمینه سوءاستفاده دارو را برای سودجویان فراهم کرده که راهکار جلوگیری ازقاچاق معکوس دارو درحذف ارز دولتی بوده که با واردات دارو با ارز نیمایی قیمت آن با کشورهای همجوار یکسان خواهد شد.

حامیان آزاد سازی نرخ دارو، معتقدند برای آنکه بیماران متحمل افزایش قیمت دارو ناشی ازحذف ارز دولتی دارو نشود، باید حمایت بیمه‌‌ای را افزایش داد و برای این‌‌ کار بجای آن‌‌که یارانه در مبدأ برای ورود دارو داده شود، باید آن را به بیمه‌‌ها اختصاص داد.

محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو و تک نرخی شدن آن را اقدامی مثبت خواند، مشروط به مدیریت و اختصاص منابع مالی حاصل از آن به بیمه‌ها.

به‌تازگی اما نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس استدلال حامیان آزادسازی نرخ ارز دارو، یعنی انتقال مابه التفاوت بین نرخ رسمی و نرخ ارز آزاد به شرکت‌های بیمه‌ای را بی‌فایده دانسته چراکه که تجارب گذشته نشان داده که چنین انتقال‌هایی در عمل کارایی نداشته است.

علی اصغرباقرزاده،اظهارکرده که حذف نرخ ارز 4200 تومانی از لایحه بودجه سال آینده سبب افزایش نرخ ارز مواد اولیه داروئی و  لطمه به تولید و ایجاد بحران برای بیمه‌ها خواهد شد و افزوده که اثرات حذف ارز دولتی دارو بر بیمه‌شدگان معادل اثر حذف تعهد هزینه دارو از بیمه است.

گویا،افزایش نرخ ارز مواد اولیه دارو،نیاز نقدینگی کارخانجات دارویی برای ثبت سفارش وگشایش اعتبار را تا ۷ برابر افزایش می‌دهد وتامین نقدینگی برای صاحبان صنایع و بخش خصوصی بسیار سخت و چه بسا ناممکن خواهد شد.

درمقابل، منتقدان آزادسازی نرخ ارز دارومعتقدندکه در وضعیت فعلی هم سازمان‌های بیمه‌گر قادر به پرداخت به موقع صورت‌حساب داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها نیستند و هم افزایش ناگهانی و شدید هزینه‌های دارو، معضل پرداخت را تشدید خواهد کرد.

یک عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگو با چابک آنلاین اظهارکرده که سازمان‌های بیمه‌گر پایه ازنظر پرداخت به نسبت سال گذشته تاخیرات کمتری دارند و تاخیردر پرداخت آن‌ها به 4 ماه رسیده است..

مهدی زارعی، حذف ارز4200 تومانی را به نفع تولید کننده و توسعه صنعت دارویی کشور دانسته مشروط به اینکه این مبلغ به سازمان‌های بیمه‌گر انتقال داده شود تا مردم بتوانند دارو را به همان قیمت سابق خریداری کنند.

وی، اذعان داشته که با آزادسازی نرخ دارو، افزایش قیمت چشمگیری در داروهای وارداتی به وجود خواهد آمداما حدود 97 درصد داروهای کشور تولید داخل هستند.

حذف ارز 4200 تومانی دارو، منجر به بالا رفتن حق بیمه‌ درمان خواهد شد

شکی نیست که حمایت‌ بیمه‌ای از مصرف کنندگان دارو از پیش‌نیازهای اصلی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو است چراکه  اگر حمایت‌های بیمه‌‌ای افزایش نیابد مردم دچار افزایش هزینه‌‌های درمانی و دارویی خواهند شد.

درحال حاضربرخی  از  اعضای مجلس پیگیر حذف ارز دولتی برای واردات دارو بوده  و خواستار پرداخت مابه‌‌التفاوت ارزی آن به بیمه‌‌های پایه  هستند.

دراین بین اما از جمعیت 12 درصدی بیمه‌گذاران بیمه‌نامه تکمیل درمان نباید غافل شد زیرا در صورت افزایش قیمت اقلام دارویی حق بیمه‌های این رشته بیمه‌ای هم افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس کارگروه درمان انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه به چابک‌آنلاین گفت که آزادسازی نرخ ارز دارو وحذف ارز 4200 تومانی ازآن، قطعا ضریب خسارت بیمه‌های تکمیل درمان را افزایش خواهد داد. 

"غلامحسین ویسی"، افزود: گران شدن دارو خسارت رشته بیمه تکمیل درمان را افزایش خواهد داد و زمانی که ضریب خسارت به نسبت حق بیمه افزایش پیدا کند، بیمه‌گران هم مجبور می‌شوند حق بیمه‌ها را افزایش دهند.

وی، افزود که "شاید از دیدگاه صنعت بیمه حذف ارز 4200 تومانی دارو به صلاح نباشد زیرا به بیمه‌ها فشار وارد می‌کند." و گفت: دولت بامستقیم کردن این کار می‌خواهد سوبسید این بخش را به بیمه‌های پایه اختصاص دهد.

رئیس کارگروه درمان انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه با بیان این پرسش که "آیا سهمی از سوبسید دارو به بیمه‌های تکمیل درمان اختصاص می‌یابد؟" پاسخ داد: این را نمی‌دانم اما این حق صنعت بیمه است که این موضوع راپیگیری کند و ببیند از مابه التفاوت ارز سوبسید برخوردار می‌شود یا خیر.

ویسی، با بیان اینکه " بالاترین ضریب خسارت صنعت بیمه مربوط به رشته بیمه‌های تکمیل درمان است" تصریح کرد: درحال حاضر بیمه‌های برای ضریب خسارت درمان حدود 30 تا 40 درصد از جیب پرداخت می‌کنند و افزایش قیمت داروها قطعا ضریب خسارت را هم افزایش می‌دهد.

وی، اذعان داشت که از نظر اقتصادی با شفاف سازی حذف ارز 4200 تومانی دارو موافقیم اما باید به بیمه‌ها کمک کنند.

جدای از معضلاتی  که آزاد سازی نرخ ارز دارو ممکن است برای بیمه‌گران به وجود آورد از جمعیت 7 میلیون نفری کشور که فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای هستند هم نباید غافل شد.

به نظر می‌رسد که دولت و مجلس برای عبور از دست انداز‌های پس از آزادسازی نرخ ارز دارو، باید با در نظر گرفتن همه جوانب گام بردارند تا منجر به محروم ماندن گروه‌های وسیع اجتماعی از دارو و درمان نشوند.

 

ارسال نظر