شناسه خبر : 13672

اختصاصی چابک آنلاین؛

افزایش تعداد شرکت‌ها، نسخه ای جدید برای جهش در ضریب نفوذ بیمه

افزایش تعداد شرکت‌ها، نسخه ای جدید برای جهش در ضریب نفوذ بیمه

شاخص‌های آماری صنعت بیمه، گویای این حقیقت است که این صنعت هنوز در اقتصاد کلان کشور سهم چشمگیری ندارد، اما آیا این شاخص ها با افزایش تعداد شرکت‌های بیمه‌ای تغییرخواهد یافت؟

چابک آنلاین، زهرا نامداری، مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه ششم توسعه پیش بینی کرده که تا انتهای این برنامه ، ضریب نفوذ بیمه نسبت به تولید ناخالص داخلی به ۷درصد برسد.

در این بین،فعالان صنعت بیمه هم در راستای تحقق ضریب نفوذ 7 درصدی گامهایی برداشته اند و شاخص ضریب نفوذ بیمه هم گویا، از 2.18 درصد به 3.6 درصد رسیده است.!

اما با این وجود فرهاد دژپسند، وزیراموراقتصادی و دارایی به تازگی  گفته که نقش صنعت بیمه در اقتصاد کشور همچنان گمنام مانده است.

این اظهار نظر ازسوی سکاندار وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور مبین این امر بوده که با وجودتمام تلاش های صورت گرفته، صنعت بیمه هنوز نتوانسته جایگاه قابل قبولی در اقتصاد کشور بدست آورد.

شرایط حال حاضر و فاصله موجود درمیزان ضریب نفوذ بیمه در ایران با سایرکشورهای توسعه یافته نشان می دهد که فعالیت های انجام شده هم کافی نیست.

دست اندار کاران صنعت بیمه،دلایلی مانند ضعیف بودن فرهنگ بیمه، کمبود نیروی متخصص و فنی، عدم بهره گیری مناسب این صنعت از تکنولوژی روز،عدم خلاقیت و نوآوری در طراحی محصولات جدید بیمه‌ای،تحرک اندک برخی از شرکت های بیمه ای  و  چابک نبودن بدنه صنعت بیمه و تاخیر گاه و بیگاه در پرداخت خسارت ها از جمله دلایل حرکت کند این صنعت در اقتصاد کشور عنوان می کنند.

به تازگی مهدی نمن الحسینی، مدیرکل پذیرش موسسات و دفاتر بیمه‌ای بیمه مرکزی، یکی از راه های ورود سرمایه به بازار بیمه کشور راتاسیس شرکت های بیمه جدید دانست و ازدریافت 15 مورد درخواست تاسیس شرکت بیمه جدید شامل بیمه های مختلط، زندگی و اتکایی به بیمه مرکزی خبرداد  که قرار است  در زمانی کوتاه درخواست ها  در مسیر و فرآیند تاسیس قرار گیرند.

هر چند که پیشتر،عبدالناصرهمتی،رئیس کل پیشین بیمه مرکزی با تاکید بر اثرگذاری سیاست‌های بیمه مرکزی در افزایش رشد بیمه عمر در بخشنامه‌ای به شرکت‌های بیمه اعلام کرد، به دلایل فنی و اقتصادی و به منظور کنترل بازار بیمه کشور، دیگر مجوز تأسیس شرکت‌ بیمه ای جنرال جدید صادر نخواهد کرد و بعد از این، شورایعالی بیمه تنها به شرکت های بیمه تخصصی مجوز فعالیت خواهد داد.

پس از جدی شدن زمزمه ورود رقبای جدید به صنعت بیمه،برخی از دست اندرکاران صنعت بیمه به اثرات این امر تذکر داده اند.

درست یا غلط،برخی ازفعالان صنعت بیمه ورود شرکت های بیمه ای جدیدبه خصوص در بخش جنرال را عامل افزایش ضریب نفوذ بیمه و رشد بیمه در کشور نمی دانند.

از نگاه تحلیلگران صنعت بیمه،تعداد فعلی شرکت های بیمه ای جنرال درکشورکافی است و قبل از تاسیس شرکت‌های بیمه‌ی جدید ، باید اصلاح در زیر ساخت های صنعت بیمه و بزرگ کردن کیک بیمه هم انجام شود.

علیرضا حجتی، معاون امور شعب و نمایندگان شرکت بیمه کارآفرین به چابک آنلاین گفت که مشکل اصلی صنعت بیمه تفکر قدیمی است و تاسیس شرکت های جدید نقشی در رشد صنعت بیمه نخواهد داشت.

به اعتقاد وی، نیازاست که زیرساخت‌های صنعت بیمه اصلاح شود و درغیر این‌صورت هر شرکت جدیدی هم که تاسیس شود اما با تفکر کنونی حرکت کند ضریب نفوذ بیمه رشد نخواهد کرد.

به اعتقاد حجتی، اگر از بیرون به صنعت بیمه نگاه کنیم حرکت رو به جلو با سرعتی بسیار کند اتفاق می افتد.

ازسوی دیگر، موافقان افزایش تعداد شرکتهای بیمه ای اعلام کرده اند که با ورود شرکت های بیمه جنرال با کیفیت، می‌توان به افزایش بیشتر ضریب نفوذ بیمه و پوشش بهتر ریسک‌ها در سطح کشور خوش بین بود و حتی با ورود آنها سرمایه و توان ریسک پذیری صنعت بیمه نیز افزایش خواهد یافت.

از نگاه آنها، ورود پرقدرت شرکت های بیمه گر تخصصی در رشته های خاص بیمه ای مانند عمر، درمان و یا حتی اتکایی، عامل رشد و حرفه ای تر شدن صنعت بیمه است.

به هرروی شرایط حال حاضر صنعت بیمه به خوبی گویای فاصله ضریب نفوذ بیمه کشور با استانداردهای جهانی است.

شکی نیست که برای افزایش ضریب نفوذ و توانمندسازی شرکت‌های بیمه، لازم است که شاخص‌های این صنعت بهبود یافته و برنامه ریزی و سیاست گذاری جدی تری انجام شود.

بایددیدکه آیا با ورود شرکت های بیمه جدیدتحرک وچابکی لازم درصنعت بیمه شکل خواهد گرفت یا همچنان این صنعت ، فاصله خود را با ضریب نفوذ پیش بینی شده در برنامه حفظ می کند؟

 

ارسال نظر