شناسه خبر : 12677

۸۰ درصد غرامت‌ ماهیان سردابی مربوط به بیماری و سل است

۸۰ درصد غرامت‌ ماهیان سردابی مربوط به بیماری و سل است

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی از ارتقای پوشش بیمه‌ای آبزیان خبر داد و گفت: پوشش بیمه‌ای، غرامت کامل خسارت تولیدکنندگان آبزیان از مبادی تولید. تکثیر تا عرضه را می‌پردازد.

به گزارش چابک آنلاین، «ابراهیم حسن نژاد» روز سه شنبه در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بیمه آبزیان از مبادی تولید با دو سازمان شیلات و دامپزشکی ایران افزود: با توجه به بیماری‌های موجود در بخش آبزیان تولیدکنندگان این بخش متضرر بودند زیرا هزینه‌های معدوم‌سازی نیز بالا بود اما اکنون با ارتقای پوششی حتی هزینه تجهیزات معدوم‌سازی به تولیدکنندکان پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از زیربخش‌های مهم بیمه کشاورزی بینه آبزیان است اظهارداشت: صندوق بیمه بیش‌از  ۱۵۰ محصول کشاورزی را در بخش‌های زراعت، باغبانی، منابع طبیعی، دام ، طیور و ابزیان،  موانع تولید و گلخانه‌ها تحت پوشش دارد.

حسن نژاد سابقه بیمه کشاورزی را بیش از ۲۰ سال دانست و تصریح کرد: بیش از ۱۰ مورد بیمه‌ای در بخش ابزیان برای ماهیان سردابی، گرمابی و میگو داشتیم و طی سال‌های اخیر  پرورش ماهی در قفس و ماهیان خاویاری را پوشش داده است.

پرداخت سه برابری غرامت طی پنج سال اخیر

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی اضافه کرد: در ۵ سال اخیر بیش از ۲۷ میلیون قطعه در متر مربع بیمه شده است که حدود ۱۳۲ میلیارد تومان سهم بیمه‌گذار بوده  اما ۳۷۰ میلیارد تومان غرامت حدود سه برابر پرداخت شده است.

وی گفت:  ۸۰ درصد غرامت‌ها مربوط به ماهیان سردابی (به دلیل بیماری و سل) ، ۸۶ درصد غرامت ماهیان گرمابی ( به دلیل بیماری ها و کمبود اکسیژن) و ۹۷ درصد میگو ( بیماری لکه سفید) بوده است.

حسن نژاد با بیان اینکه ضریب نفوذ آبزیان کمتر از ۱۰  درصد بود اظهارداشت: از زمان آغاز بیمه طی ۲۰ سال گذشته در بیمه اختیاری براساس شرایط موجود کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت‌ها را پوشش می ‌داد اما  با تغییر قانون اجباری دام بند ۳ ماده ۳۳  بیمه فراگیر ابزیان کلید خورد که در زنجیره تولید ابزیان ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: در صدور این نوع بیمه،  ابزیان با بیمه نامه جابه جا می‌شوند و در مقابل بیماری‌های واگیردار عمومی و قرنطینه ای تحت پوشش هستند.

به گفته حسن نژاد، تولیدکنندگان ابزیان می توانند از بیمه پایه، بیمه تکمیلی و بیمه ارتقایی بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: قانون بیمه ما به دنبال پوشش بیمه محصولات کشاورزی است. در دنیا هیچ بیمه اختیاری دیده نمی‌شود که به صورت اختیاری بیش از ۱۵ تا ۲۰ درصد را بیمه کرده باشند بلکه اغلب آنها کمتر از ۱۰ درصد پوشش بیمه‌ای دارند.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی گفت: در این نوع بیمه در ماهیان سرد آبی سه مرحله تکثیر تخم چشم زده، تخم چشم زده تا بچه ماهی و بچه ماهی تا صید را پوشش دهد.

وی افزود:  معدوم‌سازی برخی مزارع آرامش خاطر برای معدوم‌سازی که هزینه‌های زیادی در بر دارد، نداشتند.

حسن نژاد تصریح کرد: بحث غرامت در بیمه فراگیر دیده شده  به طور مثال فارمی دچار آلودگی شود و نیاز به معدوم‌سازی داشت امکان پرداخت غرامت وجود دارد.

وی تصریح کرد: در خصوص میگو معدوم‌سازی برای تولیدکنندگان به ویژه استـفاده از کلر هزینه بر است اکنون هزینه بهداشتی معدوم‌سازی در بخش تعهدات صندوق بیمه دیده شده و  جبران خسارت پرداخت می‌شود.

 

ارسال نظر