شناسه خبر : 11882

اختصاصی چابک‌آنلاین؛

حضور بیمه‌های پایه و تکمیلی در حمایت ازخدمات توانبخشی بسیار کمرنگ است

حضور بیمه‌های پایه و تکمیلی در حمایت ازخدمات توانبخشی بسیار کمرنگ است

رئیس هیئت مدیره انجمن عالی مراکزغیر دولتی توانبخشی معلولان بیان کرد: بیمه‌های پایه و شرکت‌های بیمه‌ای بازرگانی در حمایت از مراکز توانبخشی حضور کمرنگی دارند که یکی از دلایل عمده آن،نیاز به ارائه خدمات طولانی مدت به افراد توانخواه تحت حمایت این مراکز است.

چابک آنلاین، بهاره تاجرباشی، "مجید بهروزی نیا" در گفت و گو با چابک آنلاین گفت:  حدود 2500 مرکز توانبخشی در کشور فعال است که در قالب مراکز توانبخشی روزانه،شبانه روزی، ویزیت در منزل، کارگاههای حمایت شده تولیدی و مراقبت در منزل به  توانخواهان، معلولین، سالمندان و بیماران روانی مزمن به صورت شبانه روزی و روزانه خدمات می دهند.

وی افزود: حدود 30 سال است که مراکز توانبخشی غیردولتی با مجوز بهزیستی خدمات توانبخشی را در قالب موسسات غیر دولتی  به جامعه هدف موردنظر خود ارائه می دهند، بیشتر این مراکز از حمایت های سازمان بهزیستی به صورت کمک هزینه و یارانه برخوردار هستند.

رئیس هیئت مدیره انجمن عالی مراکزغیردولتی توانبخشی معلولان،تصریح کرد: بیمه های تجاری و بیمه های پایه مانند تامین اجتماعی، خدمات درمانی و سلامت پوشش کافی بیمه ای را برای توانخواهان ندارند که دلیل اصلی آن هم ارائه خدمات طولانی مدت است.

بهروزی نیا با بیان اینکه سازمان های بیمه ای اصلا در این زمینه ورود نکرده اند، ادامه داد: در صورت حمایت سازمان های بیمه ای از مراکز توانبخشی، این مراکز می توانند خدمات قویتر و با کیفیت بهتری را به جمعیت هدف مورد نظر سازمان ارائه دهند.

وی توضیح داد که قریب 53 هزار معلول، سالمند، بیماران روانی مزمن و بیماران ذهنی و حرکتی در 900 مرکز شبانه روزی و همچنین نزدیک به 48 هزار نفر هم در مراکز روزانه و کارگاههای حمایت شده تولیدی خدمات دریافت می کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن عالی مراکز غیر دولتی توانبخشی معلولان در خصوص ارائه خدمات بیمه ای تکمیلی به توانخواهان، اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه می تواند در برنامه ریزی عمومی منابعی را تحت عنوان خرید  خدمات بیمه ای برای توانخواهان تعریف کند و در بودجه سنواتی سازمان های دولتی، سرانه ا ی برای پوشش بیمه ای فرزندان توانخواه کارکنان آن سازمان در نظر گرفته شود.

بهروزی نیا معتقد است که اگر سازمان ها ی دولتی و خصوصی بخشی از بودجه خودرا تحت عنوان خدمات بیمه ای تکمیلی برای افراد توانخواه در نظر بگیرند، می توانند با عقد قرارداد با شرکت های بیمه ای بازرگانی، پوشش های بیمه ای متناسب برای خدمات توانبخشی را طراحی کنند.

وی،درخصوص پوشش بیمه ای افراد توانخواه، اینگونه توضیح داد: در حال حاضر دولت بودجه ای را در اختیار سازمان بیمه سلامت قرارداده که در قالب یک قرارداد با سازمان بهزیستی، توانخواهانی را که فاقد پوشش بیمه ای هستند تحت عنوان سایر اقشار تحت پوشش بیمه ای قرار می دهد، مشکلی که الان وجود دارد در مورد اشخاص مجهول الهویه که فاقد کدملی هستند است زیرا سازمان بیمه سلامت در قبال این افراد وظیفه ای ندارد و خدماتی به آنها ارائه نمی دهد.

رئیس هیئت مدیره انجمن عالی مراکز غیر دولتی توانبخشی معلولان با بیان اینکه افرادی که تحت عنوان مددجو و توانخواه در مراکز توانبخشی مشغول به کار می شوند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار نخواهند گرفت، افزود: باید رابطه کارگر و کارفرما مابین توانخواهی که در کارگاه حمایت شده تولیدی مشغول به کار است برقرار باشد که مشمول قوانین کار و تامین اجتماعی شود.

بهروزی نیا فرق بین پوشش بیمه ای افراد توانخواه در کشور با سایر کشورها را اینگونه بیان کرد: در کشور های توسعه یافته بیمه‌های پایه و بیمه های تکمیلی خدمات توانبخشی  را به صورت طولانی مدت پوشش می دهند و افراد توانخواه تحت حمایت بیمه قرار می گیرند اما در ایران حضور بیمه های پایه و تکمیلی در حمایت از خدمات توانبخشی بسیار کمرنگ است.

 

ارسال نظر