شناسه خبر : 11618

تلفات کرونا در جامعه عشایری صفر است

تلفات کرونا در جامعه عشایری صفر است

رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: در سال جهش تولید برنامه افزایش بین ۱۵ تا ۲۰ درصدی محصولات پروتئینی و لبنی جامعه عشایری کشور را در دستور کار داریم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «کرمعلی قندالی» روز شنبه در نشست خبری خود به مناسبت هفته جهاد کشاورزی با اشاره به جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری عشایر در قالب  ۲۱۳ هزار خانوار افزود: سالانه  ۱۹۰ هزار تن گوشت از ۹.۵ میلیون رأس دام توسط این جامعه تولید می شود که تاثیر بالایی بر بازار محصولات پروتئینی کشور دارد.

افزایش ۳۳ درصدی بهره‌وری خوراک دام

وی اظهارداشت: در زنجیره تولید گوشت قرمز مصرف علوفه را از ۹ کیلوگرم در ازای یک کیلوگرم وزن گیری دام، به کمتر از ۶ کیلوگرم رسانده‌ایم که این دستاورد منجر به افزایش بهره‌وری ۳۳ در صدی در نهاده‌های دامی، افزایش تولید، کاهش فشار بر منابع زیستی و  افزایش درآمد عشایر شده است.

رییس سازمان امور عشایری ایران با اشاره به اهمیت برندسازی محصولات عشایری گفت: با توجه به سالم و ارگانیک بودن تولیدات عشایری، تاکنون برای لبنیات عشایر برندسازی انجام شده و در تلاشیم برای برندسازی تولیدات گوشتی عشایر برنامه‌ریزی کنیم.

قندالی ادامه داد: با اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز، بهره‌وری خوراک دام در دام‌های عشایری، ۳۳ درصد افزایش یافت.

وی تصریح کرد: در پی بارندگی‌های سال‌های ۹۸ و ۹۹ به لحاظ منابع آبی و تولید علوفه در سطح مرتع در وضعیت خوبی قرار داریم.

تامین آب شرب ۱۷ هزار خانوار عشایری

رییس سازمان امور عشایر ایران درباره زیرساخت‌های بخش عشایری گفت: میزان سواد از ۲۷ درصد در سال ۹۲، به ۷۲ درصد رسیده است.

قندالی با بیان اینکه دسترسی عشایر به راه ها به بیش از ۹۵ درصد رسیده است، افزود: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب در تامین آب شرب انسانی و دامی جامعه عشایری کشور ۱۸ میلیون یورو معادل ۲۵۳ میلیارد تومان به این بخش اختصاص داده شده است.

به گفته وی، بنابراین طرح آبرسانی در قالب ۴۱۳ پروژه به صورت شبکه در دستور کار قرار گرفت که بیش از ۹۰ درصد از این پروژه‌ به بهره‌برداری رسیده و ۱۷ هزار خانوار تامین آب شده است.

تخصیص ۱۳۵ میلیارد تومان پروژه نیمه کاره 

رییس سازمان امور عشایری کشور تصریح کرد: ۱۳۵ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های نیمه کاره آب‌رسانی به عشایر، تامین اعتبار شد که امیدواریم بیش از هشت هزار خانوار دیگر تا پایان سال ۱۴۰۰ تامین آب شوند.

وی با بیان اینکه حدود ۲۵ هزار خانوار عشایری از انرژی خورشیدی برخوردار هستند، گفت: طی توافقی با وزارت نیرو تا پایان سال ۱۴۰۰، ۲۵ هزار خانوار دیگر از این سامانه انرژی خورشیدی برخوردار خواهند شد.

قندالی درباره صندوق خرد زنان عشایری تصریح کرد: ۴۰۰ صندوق خرد زنان عشایری در کل کشور فعال هستند که در حوزه‌های فرآورده‌های لبنی، گیاهان دارویی، گردشگری، پوشاک و فرآوری مواد خوراکی فعالیت می‌کنند.

به گفته وی، سازمان امور عشایر به صورت قرض الحسنه تا سقف ۵۰ میلیون تومان وام به این صندوق‌ها تخصیص داده است.

رییس سازمان امور عشایری ایران درباره پرداخت خسارات عشایر سیل زده، افزود: سال گذشته، عشایر سیل زده توسط سازمان امور عشایر در سامانه سجاد برای دریافت خسارات سیل ثبت شدند که از این محل، ۵۳ میلیارد تومان به صورت ۱۰۰ درصدی خسارت اختصاص پیدا کرد که سهم استان لرستان ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود.

تلفات کرونا در جامعه عشایری صفر است

قندالی درباره شیوع بیماری کرونا اظهارداشت: از ابتدای شیوع کرونا با همکاری وزارت بهداشت و مدیریت کوچ مقرر شد کوچ عشایر ۱۵ تا ۳۰ روز تاخیر داشته باشد.

وی افزود: طبق آمار وزارت بهداشت، ۲۱۵ هزار نفر یعنی حدود ۲۰ درصد از جامعه عشایری غربالگری شدند، که از این تعداد  ۷۰۰ نفر مشکوک به کرونا بودند که ۷۲ نفر به مراکز درمانی منتقل و ۴۴ نفر در مراکز درمانی بستری شدند.

به گفته رییس سازمان امور عشایری کشور، تاکنون تلفاتی در بین عشایر گزارشی نشده است.

ارسال نظر