شناسه خبر : 11597

اختصاصی چابک‌آنلاین؛

گردش جالب شرکت‌های بیمه‌ای از سپرده‌گذاری در بانک‌ها به سمت بازار سرمایه

گردش جالب شرکت‌های بیمه‌ای از سپرده‌گذاری در بانک‌ها به سمت بازار سرمایه

آخرین روز ازتقویم معاملاتی بورس اوراق بهادار در سال ۹۸،با افزایش جدی شاخص کل سپری شد تا با عبور رقم آن از مرز ۵۱۳ هزار واحد،عمده شاخص‌ها با رنگ سبز به استقبال سال جدید بروند؛سالی که یکی از صنایع پربازده برای آنها در بازارسرمایه ،صنعت بیمه بود.

چابک آنلاین، بهاره تاجرباشی، درواقع، شاخص کل بورس تهران با ثبت بازدهی معنادار خود در پایان سال 98 ،به طور قطع رکورد جذاب ترین بازار سرمایه گذاری سال گذشته را از آن خود کرد.

شرکت های بیمه ای نیزهمچون بسیاری،در سال گذشته و حتی امسال  به سمت بازار سرمایه و سرمایه گذاری درآن،چراغ سبز نشان دادند.

 به نحوی که کسب سود از این محل، به خوبی در  افزایش سود دهی آنها مشهود بود.

بی شک، سودآوری برای هر صنعتی یک ضرورت محسوب می شود.

اماآیا حضورپررنگ شرکت های بیمه ای در بازار سرمایه،برمیزان سود آوری آنها تاثیرگذار خواهد بود؟

مهدی سامری" در گفت و گو با چابک آنلاین، گفت: شرکت های بیمه ای دارای دوبال عملیاتی هستند که یکی بال بیمه گری و دیگری بال سرمایه گذاری است و افزود که  اگر یک شرکت بیمه ای ، بیمه گر بسیار خوبی باشد و بازار را جذب کند ولی نتواند در بخش سرمایه گذاری منابع حاصل از فروش بیمه نامه عملیات مناسبی داشته باشد به زیان خواهد رسید.

وی، معتقداست که، عمده توانگری شرکت های بیمه ای نه از محل بیمه گری بلکه از محل سرمایه گذاری است .

این کارشناس صنعت بیمه، با بیان اینکه بازار سرمایه تنها در چند ماه گذشته در این ابعاد سودده بوده و در سال های گذشته این وضعیت را نداشته، افزود:بررسی صورت های مالی شرکت بیمه ای در سال های گذشته نشان می دهدکه عمده سرمایه گذاری شرکت های بیمه ای دربخش سپرده گذاری بوده است.

سامری، خاطر نشان کردکه، این اتفاق نشان دهنده این است که شرکت های بیمه ای بسیار فعال و پویا شده اند و آن دسته از شرکت ها که از بازار عقب مانده اند و پول خودرا به صورت ریال نگهداری کرده اند درآمد و سود کمتری به دست آورده و ازحقوق صاحبان سهام خود جامانده اند.

وی،ادامه داد: نکته مهم این است که هرچقدریک شرکت بیمه ای بتواند با دقت و سرعت عملی که دارد بازارهای مختلفی را مطابق با مقررات بیمه ای کاوش کند و در حوزه سرمایه گذاری آن وارد شود علاوه بر سود سازی بیشتر می تواند توانگری خودرا در ایفای تعهدات بالا ببرد.

این کارشناس صنعت بیمه درخصوص عقب ماندن شرکت های بیمه ای از نوآوری در طراحی محصولات جدید، اظهار کرد: این پیشنهاد در سندیکای بیمه گران هم مطرح شده که شرکت های بیمه ای درصدی از سود خودرا صرف نوآوری کنند که می توانند این موضوع را به صورت پلتفرم های بیرون از سازمان همانند پژوهشکده بیمه یا سندیکا انجام دهند.

به گفته سامری، شرکت های بالغ و خوشفکر می دانند که اگر بازار سرمایه یا هر بازار دیگری امروز خوب جواب داده صرفا سودآوری نبوده و توانسته ارزش دارایی های شرکت های بیمه ای را حفظ کند و شرکت های بیمه ای با رشدی که داشته اند تنها توانسته اند ارزش ریال و دارایی خودرا حفظ کنند و هیچ شرکتی  در این شرایط پولدار نشده است.

این کارشناس صنعت بیمه تاکید کرد: تنها نکته نگران کننده این است که اگر توزیع منابع درست انجام نشود این امکان وجود دارد که شرکت های بیمه ای در مقاطع خاصی با کمبود نقدینگی مواجه شوند که راهکار آن هم در دنیا پیدا شده که تاسیس بانک بیمه به عنوان یک پشتیبان  است.

بی شک، اساس فعالیت بیمه‌گری مبتنی بر آمار و احتمالات بوده و هیچ قطعیتی در آن وجود ندارد بنابراین آن شرکت بیمه‌ای موفق‌تر خواهد بود که بتواند با تکیه بر تخصص، برآورد مطمئن‌تری از ریسک‌های فعالیت خود داشته باشد.

معاون اداری مالی شرکت بیمه کارآفرین " درگفت و گو با چابک آنلاین، گفته است که بخشی از فعالیت های شرکت های بیمه ای برای سرمایه گذاری تعریف شده به خصوص آن دسته از شرکت هایی که در بیمه نامه های عمر فعالیت می کنند برای آنکه نرخ تضمین و مشارکت را به  بیمه گذاران پرداخت کنند ناچار به سرمایه گذاری هستند.

وی،اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا و شرایط بسیار پیچیده اقتصادی که وجود داردباعث  شده که نتوان تحلیل درستی از وضعیت شرکت های بیمه ای داشت.

عبدالمجید رافع، اظهار کرد: با وجود انواع موضوعات موجود در بخش بیمه نامه های شخص ثالث ، درمان و مسئولیت و هر بیمه نامه ای که به دیه مربوط  می شود، شرکت های بیمه ای ضرر می دهند در نتیجه د راین شرایط  اگر شرکتی نخواهد سرمایه خودرا حفظ کند ضرر زیادتری می دهد.

رافع خاطر نشان کرد که، در حال حاضر در یک دوره گذار به سر می بریم که باید بگذرد و با برگشت به حالت عادی در مورد شرایط شرکت های بیمه ای تصمیم گیری شود.

ناگفته پیداست که حاشیه سود عملیاتی شرکت های بیمه ای ناچیز ویا گاهی حتی در نقطه سر به سرقراردارد و بیشتر سود آنها از محل سپرده گذاری دربانکها و حالا نیزاز  سرمایه گذاری ها در بازار سرمایه بوده است.

سودآوری درعملیات بیمه گری امری است که بیشتر به مدیریت ریسک، تولید پرتفوی متوازن و کنترل ضریب خسارت مرتبط می شود.

الگوی رفتاری که درحال حاضر در شرکت های بیمه ای فعال در بازار با شدت کمتری دیده می شود .

بایددید که شرکتهای بیمه ای تا حد می توانند از بازارسرمایه سود کسب کنند؟

ارسال نظر