شناسه خبر : 10521

ارتباط شرکت‌های بیمه‌ای با بیرون از صنعت ضعیف است

ارتباط شرکت‌های بیمه‌ای با بیرون از صنعت ضعیف است

رئیس هیئت مدیره شرکت بیمه تجارت نو بیان کرد: شرکت‌های بیمه‌ای خود را متناسب با رشد سریع بازار سرمایه تجهیز نکرده‌اند و از لحاظ نیروی انسانی حرفه‌ای در زمینه مدیریت دارایی ضعف دارند.

چابک‌آنلاین، بهاره تاجرباشی، احسان مرادی در خصوص میزان ناچیز سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه‌ای در بازار سرمایه در قیاس با سرمایه‌گذاری در سایر حوزه‌ها در گفت‌وگو با چابک‌آنلاین گفت: شرکت‌های بیمه‌ای خود را متناسب با این  رشد سریع بازار تجهیز نکرده‌اند .

وی  ادامه داد: بخش عمده ای از سرمایه گذاری‌ها در قالب سپرده گذاریهای بلند مدت بود که مشمول نرخ شکست می شد و تغییر مکان از بانک به سمت بازار سرمایه مستلزم هزینه بود و مسئله بعدی هم این بود که شرکت های بیمه ای در این چند سال یک تیم حرفه ای مدیریت دارایی را نتوانستند تجهیز کنند و عمدتا شرکت های بیمه ای ضعفی ساختاری در این زمینه دارند.

رئیس هیات مدیره شرکت بیمه تجارت نو افزود: سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار مستلزم ریسک است و شرکت های بیمه ای باید این ریسک را برای خود متصور باشند که در صورت بروز خسارت توانایی پرداخت خسارت زیان دیدگان را داشته باشند.

مرادی ادامه داد: بنابراین همیشه این احتیاط برای شرکت های بیمه ای لازم است که قابلیت نقد شوندگی را درنظر گرفته زیرا این احتمال وجود دارد که وجوهی در بازار سرمایه سرمایه گذاری شود و در آن زمان مشخص نقد کردن آن مستلزم زیان باشد یا نماد بسته باشد مجموع این عوامل باعث شده تا شرکت های بیمه ای وارد این حوزه نشوند.

وی گفت: صنعت بیمه به واسطه ساختار سنتی و با وجود آنکه همه از خطر فرار می کنند اما شرکت های بیمه ای این خطرها را می پذیرند و در قالب بیمه نامه آنها را صادر می کنند ولی در مجموع غالب مدیران صنعت بیمه افراد ریسک گریزی هستند.

رئیس هیات مدیره شرکت بیمه تجارت نو با بیان اینکه سودآوری ناچیز شرکت های بیمه ای دلایل بسیاری دارد گفت: مهمترین دلیل آن این است که یک بیمه نامه اجباری وجود دارد و کل صنعت بیمه در این حوزه (بیمه نامه شخص ثالث) وضعیت خوبی ندارد و بخشی هم است که به ارگان های مختلف پرداخت می شود و به طور کلی این بیمه نامه را زیان ده کرده است.

مرادی بیان کرد: بیمه نامه های اختیاری دیگر هم  به دلیل اینکه بیمه در ایران به عنوان یک کالای لوکس شناخته می شود در مواقعی که عمده جمعیت کشور از لحاظ اقتصادی با مشکلاتی مواجه می شوند اولین گزینه ای را که حذف می کنند بیمه است.

وی ضمن بیان اینکه در بخش بیمه نامه های عمر و پس انداز مالیات برارزش افزوده، سودآور کردن این بیمه نامه را بسیار دشوار کرده است گفت: شرکت بیمه ای هیچگونه حرف قانع کننده ای برای بیمه گزار خود در توضیح افزوده شدن 9 درصد مالیات ارزش افزوده ندارد و این یک محصول قابل ارائه و قابل دفاع به مشتری نیست.

رئیس هیات مدیره شرکت بیمه تجارت نو درخصوص رابطه ضعیف صنعت بیمه با ارکان بیرون از این صنعت اینگونه توضیح داد:ارتباط صنعت بیمه با خارج ازصنعت ضعیف است و جای کار بیشتری دارد.

وی ادامه داد: از طرفی داخل صنعت هم نیازمند قانونمندی و هماهنگی بیشتری است الان بخشی که بسیار دچار ضعف بوده و همه هم به آن واقف هستند و اقدامی هم در این زمینه انجام نشده نرخ گذاری است، در اکثر صنایع تشکل های صنفی یک نهاد نظارتی در داخل صنف خود ایجاد کرده اند که اجازه نرخ شکنی را نمی دهدو هماهنگی بیشتری در آنجا حاکم است و این نیاز صنعت بیمه است.

ارسال نظر