شناسه خبر : 43083

فروش دخانیات توسط فروشگاه‌های آنلاین و پلتفرم‌های اینترنتی ممنوع است

فروش دخانیات توسط فروشگاه‌های آنلاین و پلتفرم‌های اینترنتی ممنوع است

دادگستری کل استان تهران در خصوص فروش دخانیات توسط برخی از فروشگاه‌های آنلاین و پلتفرم‌های اینترنتی به اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی تذکر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، در پی وصول گزارشاتی مبنی بر فروش دخانیات از طریق فروشگاه‌های آنلاین و پلتفرم‌های اینترنتی، دادگستری کل استان تهران به اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی تذکر داد.

گزارش‌های رسیده حاکی از این است که برخی از فروشگاه‌های آنلاین و پلتفرم‌های اینترنتی باوجود ممنوعیت فروش مواد دخانی در فضای مجازی، نسبت به فروش این مواد علی‌الخصوص به افراد با سنین پایین (زیر ۱۸ سال) اقدام می‌کنند که این امر برابر ماده ۱۲ قانون جامع «کنترل و مبارزه ملی با دخانیات» و ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی این قانون ممنوع است.

بر این اساس معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران، اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی را مکلف کرد تا از استمرار این موضوع جلوگیری کند؛ در غیر این صورت برابر قوانین و مقررات، برخورد قانونی و قضایی لازم با متخلفان به عمل خواهد آمد.

 بر اساس ماده 12 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات به ممنوعیت فروش یا عرضه مواد دخانی به افراد زیر هجده سال یا به واسطه این افراد اختصاص دارد که در این صورت علاوه بر ضبط فرآورده‌های دخانی کشف شده نزد متخلف، وی به جزای نقدی از یکصدهزار ریال تا پانصدهزار ریال محکوم می‌شود، تکرار یا تعدد تخلف، مستوجب جزای ده میلیون ریال مجازات است.

در آیین نامه این قانون نیز تاکید شده است که فروش محصولات دخانی به افراد از طریق اینترنت و دستگاههای خودکار فروش ممنوع است و فروشنده باید در صورت مشکوک بودن سن خریدار، مدرک شناسایی مبنی بر داشتن حداقل (۱۸) سال سن را از وی تقاضا کند.

ارسال نظر