شناسه خبر : 40162

فرصت زندگی دوباره به ۱۹ محکوم قصاص

فرصت زندگی دوباره به ۱۹ محکوم قصاص

رئیس کل دادگستری استان تهران از آزادی ۱۹ نفر از محکومان به قصاص پس از گذشت اولیای دم و پایان مدت مجازات از نظر جنبه عمومی جرم خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، علی القاصی مهر در آیین آزادسازی ۱۹ نفر از محکومان به قصاص پس از گذشت اولیای دم و پایان مدت مجازات از حیث جنبه عمومی جرم که در سالن ولایت مجتمع قضایی امام خمینی(ره) با حضور خانواده‌های آن‌ها برگزار شد.

ضمن قدردانی از تلاش‌های همه‌جانبه و موثر دادسرای عمومی و انقلاب تهران، سرپرست دادسرای ناحیه ۲۷، شوراهای حل اختلاف استان تهران، اداره کل زندان‌های استان تهران، صلح‌یاران و خیرین در جهت اخذ رضایت از اولیای دم در پرونده‌های قصاص نفس اظهار داشت: بدون شک اقدامی که امروز صورت گرفت، بدون همدلی، هم‌فکری و مشارکت همه بخش‌های مورد اشاره ممکن نبود و اگر این همدلی و تعاون نبود، یقینا بسیاری از توفیقات حاصل نمی‌شد.

وی با قدردانی ویژه از روحیه گذشت و بخشش اولیای دم اظهار کرد: اولیای دم، کسانی هستند که عزیز خود را در یک فرایند مجرمانه عمدی از دست داده‌اند و داغ‌دار هستند اما امروز با گذشت و بزرگمنشی خود اتفاق بسیار مهم و ارزشمندی را رقم زدند و با گذشت از حق شرعی و قانونی خود، به ۱۹ نفر از کسانی که دچار لغزش و انحراف شده بودند، فرصت زندگی دوباره بخشیدند و به همین جهت قدردان این عزیزان هستیم.

القاصی مهر به اهمیت مساله «گذشت» در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: واکاوی در بسیاری از پرونده‌های قتل حاکی از این است که قتل در اثر خشم لحظه‌ای و به‌دلیل عدم گذشت رخ داده است؛ چه بسا اگر فرد در آن لحظه کظم غیظ کند و خشم خود را کنترل نماید بسیاری از اتفاقات تلخ رخ نخواهد داد.

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه مهم‌ترین درسی که اولیای دم به جامعه می‌دهند، درس گذشت و بخشش در عین صاحب حق بودن است، گفت: خداوند متعال در قرآن کریم، قصاص را به‌عنوان یک حق مسلم برای اولیای دم مقرر کرده و آن را مایه حیات، قوام و دوام جامعه ذکر کرده است؛ اما در کنار همین امر، خداوند متعال در مصادیق متعددی توصیه به بخشش و گذشت کرده و برای آن پاداش اخروی شایسته‌ای در نظر گرفته است.

القاصی مهر در ادامه توصیه‌هایی را خطاب به ۱۹ نفر از محکومان به قصاص که با گذشت اولیای دم بخشیده شده‌اند، مطرح کرد و گفت: همه شما که امروز در اینجا حضور دارید، اولا تا زمانی که در کره خاکی در حال حیات هستید، باید خود را مدیون اولیای دم بدانید و قدردان آن‌ها باشید، ثانیا همواره به این موضوع توجه داشته باشید که درب‌های رحمت الهی بر انسان‌های خطاکار گشوده است و از رحمت الهی ناامید نشوید و ثالثا، پس از بازگشت به جامعه، زندگی شرافتمندانه را در پیش بگیرید و خطاهای گذشته خود را اصلاح کنید.

وی با اشاره به نقش مهم و اثرگذار خیرین در جلب رضایت اولیای دم افزود: عزیزانی که با عنوان خیر در زمینه اخذ رضایت از اولیای دم به میدان آمده‌اند، در حقیقت اقدام آن‌ها رنگ و بوی الهی دارد و در نزد پروردگار متعال دارای اجر ویژه‌ای خواهد بود.

القاصی مهر با تاکید بر ضرورت گسترش و توسعه فرهنگ صلح و سازش در جامعه اضافه کرد: گذشت، در عین صاحب حق بودن معنا پیدا می‌کند و این دقیقا همان مفهومی است که جامعه امروز به آن نیاز دارد و بر همین اساس، انعکاس اقدام ارزشمند و خداپسندانه‌ای که امروز صورت می‌گیرد، در رشد، تعالی و بالندگی جامعه نقش بسزایی خواهد داشت.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به فراهم شدن مقدمات آزادی هزار و ۶۱۴ نفر از زندانیان در سال جاری با کمک خیرین اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون با تلاش‌ها و اقدامات صورت‌گرفته و گذشت اولیای دم مقدمات آزادی ۴۵ نفر از محکومان به قصاص فراهم شده است.

وی بر ضرورت تغییر نگاه جامعه نسبت به زندانیان تاکید کرد و اظهار داشت: باید نسبت به این مساله توجه داشت که الزاما همه کسانی که در زندان هستند، ماهیتا انسان‌های بدذات و پلیدی محسوب نمی‌شوند؛ بلکه بسیاری از افراد صرفا به‌دلیل یک اتفاق، اشتباه و لغزش راهی زندان شده‌اند و ظرفیت بازگشت به جامعه در آن‌ها به‌طور بالقوه وجود دارد و این وظیفه انسانی آحاد جامعه است که زمینه بازگشت به جامعه را برای این دست از اشخاص فراهم کند.

تلاش‌ها برای ایجاد صلح و سازش در پرونده‌های قتل حتی تا پای چوبه دار نیز ادامه دارد

علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز در این نشست از اعضای شوراهای حل اختلاف، سرپرست دادسرای امور جنایی، اولیای دم و خیرین به جهت مساعدت در امر بازگشت به زندگی ۱۹ نفر از محکومان به قصاص قدردانی کرد.

محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران نیز در این نشست با بیان اینکه تاکنون با تلاش‌های صورت‌گرفته ۱۰ جلسه آزادسازی محکومان به قصاص به‌طور جمعی برگزار شده است، گفت: در راستای تاکیدهای ریاست قوه قضاییه، ریاست کل دادگستری استان تهران و دادستان تهران تشکیل جلسات صلح و سازش در مورد محکومان به قصاص با همکاری شوراهای حل اختلاف مستمرا در حال انجام است و صلح‌یاران در دادسرای امور جنایی تهران بدون هیچ چشم‌داشتی در زمینه اخذ رضایت از اولیای دم فعالیت می‌کنند.

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران خاطرنشان کرد: تلاش‌ها برای ایجاد صلح و سازش در پرونده‌های قتل حتی تا پای چوبه دار نیز ادامه دارد و در محلی که در زندان تعیین شده، برای ایجاد صلح و سازش تلاش می‌شود که خوشبختانه در بسیاری از موارد به نتیجه رسیده است.

نماینده خیران نیز در این نشست گفت: در بسیاری از موارد، اشخاص به‌دلیل یک اتفاق و برخورد فیزیکی مرتکب قتل می‌شوند؛ بنابراین کمک به چنین اشخاصی که به‌دلیل یک لحظه غفلت دچار مشکل شده‌اند در حقیقت به‌نوعی معامله با پروردگار متعال محسوب می‌شود.

در بخش پایانی این آیین، رئیس کل دادگستری استان تهران با اعطاء لوح تقدیر از قضات، مسئولان قضایی و خیرین ساعی در امر ایجاد صلح و سازش در پرونده‌های قصاص نفس قدردانی به‌عمل آورد و ۱۹ نفر از محکومان به قصاص پس از بخشش از سوی اولیای دم و پایان مدت مجازات از حیث جنبه عمومی جرم، در محل دادگستری کل استان تهران آزاد شده و به آغوش خانواده خویش بازگشتند.

ارسال نظر