شناسه خبر : 41651

۱۵ درصد گرد و غبار کشور ناشی از اراضی کشاورزی است

۱۵ درصد گرد و غبار کشور ناشی از اراضی کشاورزی است

رئیس سازمان محیط زیست گفت: ۱۵ درصد گرد و غبار کشور ناشی از اراضی کشاورزی و ۳۵ درصد خسارت‌های حاصل از گرد و غبار از جانب اراضی کشاورزی بوده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در همایش روز جهانی خاک گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید گزارش دهد چه اتفاقی برای منابع آب و خاک کشور افتاده است؟

به گفته او، این پرسش مطرح است که اولویت در حفظ خاک است یا آب؟ چه کسی می‌تواند این اولویت را تعیین کند؟ برای پاسخ به این پرسش فرضیات بسیاری به ذهن خطور می‌کند.

سلاجقه با بیان اینکه امروزه خاک و آب تحت تأثیر مسائل انسانی و اقلیمی وضعیت خوبی ندارند، افزود: بیش‌از ۹۰ درصد جانداران از خاک استفاده می‌کنند، همچنین بیش از ۹۵ درصد تغذیه ما از خاک است. وقتی انسان آفریده شد خاک ماده اولیه آن بود و زمانی خاک شکل می‌گیرد که آبی هم وجود داشته باشد.

معاون رئیس جمهور به معضل گرد و غبار کشور اشاره کرد و گفت: ۵ میلیون هکتار اراضی کشاورزی که رو به شوری می‌روند منبع چند درصد گرد و غبار هستند. اکنون ۳.۷ میلیون هکتار اراضی آبی منشأ گرد و غبار است.

او ادامه داد: ۱۵ درصد گرد و غبار کشور ناشی از اراضی کشاورزی است. ۳۵ درصد خسارت‌های حاصل از گرد و غبار از جانب اراضی کشاورزی بوده است. آیا کشاورزی و دانش لازم را داریم؟

او گفت: با توجه به فرسایش آبی آیا فقط سطح زیر کشت را باید افزایش داد؟ هنگامی که نمی‌توانیم فعالیت بهره ور داشته باشیم باید به طبیعت فشار مضاعف آورد؟

این مقام مسئول با بیان اینکه فعالیت کشت کشور خارج از توان منابع داخلی بوده است، گفت: در این راستا باید تدبیر جدی اندیشید.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر احیای مجدد خاک گفت: بازسازی و ترمیم هر سانتی متر خاک ۳ تا ۳۹ هزار دلار هزینه دارد. بنابراین در استفاده از آلاینده‌هایی مانند کود و سموم آیا مسیر مشخص است که به کجا برسیم؟

 

ارسال نظر