شناسه خبر : 40678

علت سکته در سنین مختلف

علت سکته در سنین مختلف

یک فوق تخصص مغز و اعصاب گفت: بی حرکتی، تغییر سبک زندگی و تغییر سبک غذایی، افزایش پروتئین و چربی اضافه در غذا سبب تغییرسیستم بدن و افزایش سکته در جامعه در سنین مختلف شده است.

به گزارش چابک آنلاین، احسان علوی، فشار خون را از دیگر عوامل افزایش سکته در جامعه برشمرد و گفت: استفاده بیش از حد از نمک سبب تنگی عروق و سکته می‌شود.

علوی در پاسخ به سوال اینکه چرا شاهد افزایش تومورها در جامعه حتی در مقطع سنی پایین هستیم، تصریح کرد: علت آمار بالا فقط افزایش تشخیص بیماری است، در ۳۰ سال گذشته در کشور دستگاه "ام آرآی" و تا دهه ۶۰ نیز دستگاه سی تی اسکن در کشور وجود نداشت لذا اگر بخواهیم یک بررسی آماری داشته باشیم آمار بیشتری از بیماران توموری ثبت شده است.

این جراح مغز و اعصاب با اشاره به اینکه دستگاه‌های تشخیص پزشکی افزایش یافته است ادامه داد: در بابل ۵ مرکز انجام "ام آر ای" است لذاعلت تشخیص بیشتراست نه اینکه شیوع بیشتر شده باشد ما بخاطر وسایل تشخیصی بیشتر می‌بینیم.

وی در خصوص بیماری "ام اس" که جزو بیماری‌های چندعلتی بوده و قابل انتصاب به یک علت خاص نیست، خاطرنشان کرد: یکی از عوامل افزایش بیماری "ام اس" عامل ارثی است، قرار گرفتن منطقه در نوار مدیترانه‌ای شیوع بیماری "ام اس" را افزایش داده است البته نمی‌توان عامل تغذیه و استرس شغلی و خانگی را نادیده گرفت.

این پزشک مغز و اعصاب در خصوص آخرین دستاورد علمی در زمینه مغز و اعصاب یادآور شد: مهم‌ترین تغییری که در آینده پیش می‌آید مسئله مهندسی بافت است، که بزرگترین پروژه در حوزه آسیب‌های نخاعی و مغزی است.

وی ادامه داد: در این روش سعی دارند بافت عصبی را با مهندسی بیوتکنولوژی به همراه ژنتیک، بافت جدیدی را جایگزین بافت آسیب دیده کنند.

 این فوق تخصص جراحی مغز و درمان تشنج از دانشگاه پاریس افزود: مهندسی بافت چند رشته‌ای است که در ایران هم ممکن است تحقیقاتی در این حوزه در بعضی مراکز در حال انجام باشد ولی فاصله ما با آنچه در جهان وجود دارد زیاد است.

علوی با اشاره به اینکه متخصصان ما بیشتر مشغول درمان بیماری‌هایی می‌شوند که اتفاق افتاده و مردم با آن درگیر هستند، ادامه داد: علت آینکه ما در این حوزه تاکنون به دستاوردی دست نیافتیم نیاز به بودجه‌های هنگفت و زمان‌بر بودن این پروژه است که باید نتیجه آن را ۱۵ سال دیگر ببینند؛ چنین دید علمی و تحقیقاتی با این آینده‌نگری و آینده پژوهی وجود ندارد؛ این مهم نیاز به عزم ملی دارد.

این پزشک متخصص تاکید کرد: پزشکان نیاز به حمایت و احترام جامعه دارند.

ارسال نظر