شناسه خبر : 39166

سرخارگل؛ یک گیاه زمستانی تمام عیار

سرخارگل؛ یک گیاه زمستانی تمام عیار

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ایلام گفت: قدرت خارق‌العاده سرخارگل در افزایش ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مربوط به فصول سرد سال مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا بسیار موثر است و از آن یک گیاه زمستانی تمام‌عیار ساخته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، «علی فرضی‌نژاد»، اظهار کرد: سرخارگل با نام علمی Echinacea purpureae از خانواده (compositae) گیاهی چند ساله، به ارتفاع حدود ۹۰-۴۰ سانتی‌متر با ساقه‌ای راست است که برگ‌ها نسبتاً بزرگ، به‌صورت متقابل یا متناوب، با حاشیه صاف و رگبرگ‌های طولی مشخص دارد.

 وی گفت: گل‌های زبانی به رنگ ارغوانی - قرمز که معمولاً به شکل آویخته قرار می‌گیرند و گل‌های لوله‌ای به‌ظاهر خار مانند در بالا قرار دارند و مخروط گل این گیاه نیزه‌ای شکل است و به جوجه‌تیغی شبیه است. 

 مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ایلام با بیان اینکه تمـام پیکر سرخارگل اعم از ریشه و اندام رویشی، مواد مؤثره ارزشـمندی دارد که برای ساخت دارو اسـتفاده می‌شود، تصریح کرد: فرآورده‌های حاوی سرخارگل در بازار دارویی ایران به‌وفور یافت می‌شود.

 فرضی‌نژاد تصریح کرد: بیش از ۴۰۰ فراورده برای رفع مشکلات ادراری، آنفلوانزا، بـا خـواص ضدالتهـاب، افزایـش قدرت سیستم ایمنی و ضدزخم از ایـن گیاه به شـکل قرص، کپسول، اسپری، قطره، عرق، شـربت، کرم موضعـی، صابون، محلـول خوراکـی و آمپـول وجـود دارد و فراورده‌های دیگـر به‌صورت عصـاره (تـام، هیدرو الکلی، آبـی یـا یخ‌زده) موجود اسـت.

 وی با بیان اینکه گیاه سرخارگل محرک سیستم دفاعی بدن، ضدالتهاب، ضدسرطان، ضد میکروب و عفونت‌های معمولی، ضد عفونت‌های بالای دستگاه تنفس و ضدویروس است، ادامه داد: سبب شهرت این گیاه، قدرت خارق‌العاده آن در افزایش ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مربوط به فصول سرد سال مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا است. گیاه سرخارگل را می‌توان یک گیاه زمستانی تمام‌عیار نام برد.

 مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ایلام با بیان اینکه در پزشکی نوین نیز سرخارگل از گیاهان دارویی برگزیده سازمان بهداشت جهانی است، گفت: ترکیبـات دارویـی فعال موجـود در سـرخارگل و فرآورده‌های آن شـامل آلکامیدها، گلیکوپروتئین‌ها، پلی‌ساکاریدها، ترکیبـات فنلـی، سـینامیک اسـیدها و اسانس‌ها هسـتند کـه ایـن مـوارد به سـبب خـواص درمانـی، کاربردهـای زیـر را دارند.

 فر ضی‌نژاد تصریح کرد: ایـن گیاه آثـار ضدویروسـی، ضدباکتـری، ضدقارچـی، ضدعفونی‌کننده، تحریک سیسـتم ایمنـی، آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهـاب و بهبوددهندگی زخم اسـت. در طـب سـنتی و عامه، بـرای درمان سـوختگی، اگزما، زخم‌های چرکی، تبخال، عفونـت لثـه، عفونت‌های ریوی، گزیدگی حشـرات و خاصیـت پادزهـر در مارگزیدگی، اسپاسـم معـده و آرتریت روماتوئید کاربرد دارد.

 وی ادامه داد: علاوه بر این سـرخارگل بـا داشـتن گل‌های زیبـا بـه رنگ‌های متنـوع ارغوانـی، صورتـی، قرمـز، آبـی، زرد، سـبز و نارنجـی، برگ‌های سـبز و پهن، ریشه‌های مقـاوم بـه سـرما و نیـز چندسـاله بـودن تحمـل شرایط نامطلوب، قابلیت وارد شـدن بـه فهرست گیاهان فضای سبز را دارد و می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای کشت در فضای سبز شـهری، مسکونی و ادارات باشد.

 

ارسال نظر