شناسه خبر : 31294

بیماری ناشی از نقص ژنیتکی سیستم گوارش قابل درمان است

بیماری ناشی از نقص ژنیتکی سیستم گوارش قابل درمان است

نتایج مطالعات اخیر دانشمندان نشان می دهد؛ بیماری ناشی از نقص‌ ژنتیکی سیستم گوارشی قابل درمان است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، بررسی اخیر محققان نشان می دهد از سلول های بنیادی القایی می‌توان برای کمک به افرادی که با نقص‌های ژنتیکی در سیستم گوارش متولد می‌شوند، استفاده کرد.

"مایکل هلمرات" جراح اطفال و گروهش با سلول‌های بنیادی القایی که می‌توانند به هر بافتی از بدن تبدیل شوند، کار خود را آغاز کردند تا آن‌ها را تبدیل به سلول‌های روده کنند. آن‌ها در نهایت به تعدادی توپ ارگانوئیدی رسیدند که با دقت به موش پیوند زدند. پس از ۲۰ هفته، ارگانوئید‌ها حاوی ۲۰ نوع سلول ایمنی انسان بودند.

این گروه می‌خواستند آزمایش کنند که آیا سلول‌های ایمنی واقعاً کار می‌کنند یا خیر، بنابراین آن‌ها ارگانوئید‌ها را در معرض باکتری E. Coli قرار دادند، در نتیجه منجر به تولید سلول‌های سیگنال‌دهنده ایمنی موجود در پوشش روده شد که معمولاً عفونت و التهاب،آن را تحریک می‌کند. محققان امیدوارند روزی بتوان از ارگانوئید‌ها برای کمک به افرادی که با نقص‌های ژنتیکی در سیستم گوارش خود متولد می‌شوند یا کسانی که به نوعی عملکرد روده خود را از دست داده‌اند، بهره گرفت.

آن‌ها همچنین معتقدند که اگر ارگانوئید‌ها به انسان پیوند زده شود، ممکن است به تنهایی رشد کنند.

همچنین در سال ۲۰۱۰، موسسه Cincinnati Children's برای نخستین بار در جهان یک ارگانوئید روده فعال را ایجاد کرد. ارگانوئید‌ها حاوی سلول‌های انسانی هستند و برخی از ساختار‌ها و عملکرد‌های مشابه اندام‌های واقعی را نشان می‌دهند. در نتیجه دانشمندان برای مطالعه چگونگی رشد اندام‌ها، چگونگی بروز بیماری‌ها و نحوه عملکرد دارو‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند.

ارسال نظر