شناسه خبر : 38085

راهکارهای کاهش دردهای عضلانی پس از ورزش

راهکارهای کاهش دردهای عضلانی پس از ورزش

استادیار علوم ورزشی و عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد گفت: دردهای عضلانی به دنبال ورزش نادرست ایجاد می‌شود، از طرفی نداشتن آمادگی جسمانی و مصرف محدود آب در ایجاد این دردها موثر هستند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، بهنام قاسمی، در خصوص دردهای عضلانی پس از انجام حرکات ورزشی، اظهار کرد: بعد از انجام فعالیت‌های ورزشی به دلیل متابولیسم بدن، یکسری از مواد باید به انرژی تبدیل شوند، اگر این اتفاق محقق نشده و تبدیل به اسید لاکتیک ‌شود، این اسید لاکتیک در عضلات جمع شده و احساس درد ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه لاکتیک نوعی اسید است که در بدن انسان ترشح می‌شود، افزود: ظرفیت تحمل بدن انسان نسبت به اسید لاکتیک کم است، بنابراین باعث ایجاد درد در عضلات می‌شود.

قاسمی در ادامه تصریح کرد: دردها عضلانی به دنبال ورزش نادرست ایجاد می‌شود، از طرفی نداشتن آمادگی جسمانی و مصرف محدود آب در ایجاد این دردها موثر هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه ورزشکاران باید قبل، حین و بعد از ورزش آب کافی بنوشند، عنوان کرد: البته باید مقدار آب مصرفی کم باشد تا معده سنگین نشود و به دیافراگم فشار وارد نکند.

قاسمی با بیان اینکه برای رفع دردهای عضلانی بعد از فعالیت‌های ورزشی ورزشکاران باید استراحت فعال داشته باشند، یادآور شد: ورزشکاری که ورزش کرده و درد عضلانی دارد نباید بشیند و یا ایستاده باشد بلکه باید  به حالت دویدن ملایم و سپس راه رفتن تبدیل شود، این راه رفتن باعث می‌شود لاکتیک جمع شده در عضلات، راحت‎‌تر دفع شده و وارد جریان خون شود.

این توانبخش ورزشی با اشاره به اینکه برای کاهش دردهای عضلانی ناشی از ورزش می‌توان از ماساژ هم استفاده کرد، گفت: باید  ماساژها به صورت فشاری باشند و به طرف قلب صورت گیرد.

وی تصریح کرد: شربت آبلیمو که با مقدار کمی نمک ترکیب شده باشد یعنی مزه آن شور و شیرین شود، کمک می‌‎کند آن الکترولیت‌هایی که با عرق کردن از بدن دفع شده دوباره جایگزین شود، زیرا یکی دیگر از دلایل گرفتگی عضلات تعریق کردن است.

قاسمی با تاکید بر اینکه محدود کردن مصرف لبنیات باعث کاهش درد عضلات در فعالیت‌های ورزشی می‌شود، بیان کرد: به دلیل اینکه لبنیات تولید اسید لاکتیک را در بدن بیشتر می‌کند توصیه می‌شود کمتر از لبنیات و از غذاهای سبک پروتئینی و شیرین بیشتر استفاده شود زیرا شیرینی‎‌های طبیعی همچون عسل کمک می‌کنند تولید انرژی بهتر انجام شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد گفت: دردهای عضلانی ناشی از فعالیت‌های ورزشی نیاز به استفاده از داروهای مسکن ندارند؛ مگر اینکه با تجویز پزشک باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر ورزش با اصول اولیه انجام و رعایت شود، دردها عضلانی کمتر اتفاق خواهد افتاد؛ گرچه دردهای عضلانی پس از ورزش طبیعی است و  با مرور زمان دردها از بین می‌رود.

ارسال نظر