شناسه خبر : 38072

۱۰ نکته برای حفظ سلامتی در آلودگی هوا

۱۰ نکته برای حفظ سلامتی در آلودگی هوا

رصد و پایش وضعیت هوا نشان می دهد که دوباره هوای استان آلوده و در وضعیت خطرناک قرار گرفته شده و همزمان طبق اعلام سامانه، بجنورد در وضعیت هشدار آلودگی هوا قرار گرفته است. در این شرایط نیاز است که برای تامین سلامتی به نکاتی توجه کنیم، درهمین رابطه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نکاتی را مطرح کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا ، محمدرضا اکبری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در هوای آلوده برای حفظ سلامتی باید انجام داد، توجه به تغذیه است به خصوص برای کودکان، سالمندان و گروه‌های حساسی که دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی هستند.

وی گفت: در روزهایی که هوا آلوده است شیر و لبنیات به خصوص پنیر و ماست به دلیل کلسیمی که دارند می‌توانند با جذب عناصر سنگین مثل سرب تداخل کنند. پس به طور کلی بهتر است مردم از سبزی‌ها و میوه‌ها و لبنیات بیشتر استفاده کنند تا اثرات مخرب هوای آلوده را بر بدن خود کاهش دهند. از طرف دیگر استفاده از تنقلات کم ارزش مثل چیپس و پفک و نوشابه های گازدار چون سبب اختلال جذب عناصر مفید در بدن می‌شوند، می‌توانند اثرات سوء آلودگی هوا را دوچندان کنند.

به گفته اکبری موادی مثل سوسیس و کالباس به علت داشتن مواد شیمیایی و نگهدارنده، علاوه بر اینکه به خودی خود مضر هستند، برای افرادی که در معرض آلودگی هوای شهرها قرار دارند به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند.

وی افزود: نکته مهم دیگر این است که در این روزها باید تردد خود در شهر را کاهش دهید. خصوصا زنان خانه‌دار و افراد سالمندی که شغل ثابتی ندارند و ضرورتی برای تردد در شهر نیز ندارند. اگر کارهایی دارید که می‌توان آن ها را به زمان دیگری موکول کرد، حتما زمان انجام آن کار را تغییر دهید و اگر در روز ساعت‌هایی را برای خرید، پیاده‌روی یا انجام فعالیت‌های ورزشی در محیط‌های آزاد اختصاص می‌دهید، آنها را به زمان دیگری موکول کنید.

این مقام مسئول ادامه داد: استفاده از ماسک همواره در هوای آلوده پیشنهاد می‌شود، استفاده از ماسک می‌تواند ورود مواد آلوده به بدن شما از طریق سیستم تنفس را کاهش دهد، توجه داشته باشید که در هوای آلوده باید از داروخانه‌ها ماسک‌های فیلتردار تهیه کنید و هر روز آن ماسک را تعویض کنید.

وی بیان کرد: باید سعی شود در روزهایی که هوای شهر شما آلوده‌تر است، مایعاتی مانند آب و آب‌میوه‌های طبیعی را بیشتر استفاده کنید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: کودکان را در این روزها بیشتر در خانه نگه داشته شوند.

وی گفت: مصرف سیگار و قلیان در روزهای آلودگی هوا ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و تنفسی در شما را دو چندان می‌کند.

اکبری افزود: در محیط خانه در روزهایی که هوا آلوده است به صورت روزانه محیط را گردگیری و نظافت کنید به خصوص در ساعاتی از روز که پنچره ها باز است و باید مواد غذایی پس از خرید شست و شو و در یخچال نگهداری شود.

وی ادامه داد: در هنگام رانندگی سیستم تهویه مطبوع اتومبیل در حالت چرخش مجدد هوا قرار داده شود تا گرد و غبار ورودی به اتومبیل کاهش یابد.

ارسال نظر