شناسه خبر : 36883

تبعات سنگینِ تغییر اقلیم در انتظار کشورهای بدون زیرساخت

تبعات سنگینِ تغییر اقلیم در انتظار کشورهای بدون زیرساخت

رییس سازمان هواشناسی گفت: کشورهایی که زیرساخت‌های ضعیف تری دارند تبعات سنگین‌تری از تغییر اقلیم را تجربه می‌کنند و بسیاری از کشورهای خاورمیانه در این وضعیت قرار دارند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «سحر تاجبخش» در نشست خبری در محل سازمان هواشناسی با اشاره به اهمیت مطالبه‌گری رسانه‌ها از مسوولان در دوران تغیر اقلیم و اطلاع رسانی شفاف، افزود: مسوولان باید برای مواجهه با این شرایط برنامه داشته باشند. وقتی خبرنگاران به عنوان سفیران اطلاع رسانی در کشور یا در سطح بین المللی وضعیت گرمایش زمین و تغییر اقلیم را برای مردم تشریح نکنند، این توجه ایجاد نمی‌شود.

وی گفت: امروز موضوع تغییر اقلیم در جهان به عنوان یک مساله امنیتی مطرح می‌شود، زیرا این موضوع تبعاتی روی حوزه اجتماعی خواهد داشت و به طور مثال در تامین برق، آب و انرژی در انواع شرایط جوی مشکلاتی به وجود می‌آید.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه‌داد: کشورهایی که زیرساخت های ضعیف تری دارند مثل کشور ما و کشورهای خاورمیانه، تبعات سنگین‌تری از تغییر اقلیم تجربه می‌کنند. یکی از پیامدهای مهم تغییر اقلیم افزایش رخداد پدیده‌های شدید آب و هوایی است که دست‌کم در یکی ۲ سال اخیر زیاد در کشور مشاهده می شود.

وی خاطرنشان‌کرد: به‌طور مثال یک موج سرما می‌آید و بخش وسیعی از کشور را فرا می‌گیرد، یا اینکه در تابستان بارش‌های سنگین رخ می دهد. در سال گذشته بارش‌های تابستان آن‌قدر در کشور فعال بود که در سابقه عملیاتی‌مان سراغ نداریم.

رئیس سازمان هواشناسی کشور به اهمیت داشتن برنامه «سازگاری با تغییر اقلیم» اشاره کرد و گفت: باید برای مدیریت منابع آبی کشور، برنامه‌ای سازگار با شرایط آب و هوایی وجود داشته باشد.

در این مراسم «احد وظیفه» رئیس مرکز ملی اقلیم سازمان هواشناسی کشور گفت: رسانه‌های دنیا هر روز به موضوع تغییر اقلیم و پیامدهای آن می پردازند و در رسانه‌های خارجی نشریه‌ای نیست که هر روز درباره تغییر اقلیم و اقلیم چیزی نگفته باشد.

وی اظهار داشت: موضوع تغییر اقلیم و پیامدهای ناگوار آن مثل رخدادهای شدید آب هوایی غیرقابل انتظار امروزه در بسیاری از نقاط مختلف دنیا روی می‌دهد. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و چه بسا که ما بیشتر در معرض اثرات ناگوار تغییر اقلیم قرار داریم.

وظیفه توضیح داد: یکی از دلایل اینکه ایران بیشتر در معرض پیامدهای تغییر اقلیم قرار دارد، به ظرفیت اکولوژی کشورمان بر می گردد. در واقع میزان بارش سالیانه ایران حدود یک سوم تا یک چهارم متوسط دنیا است و کشور ما در کمربند بیابانی جهان قرار دارد.

وی ادامه‌داد: اکثر مناطق ایران اقلیم خشک و نیمه خشک دارد و فقط نوار ساحلی شمالی کشور در وضعیت مطلوب اقلیمی قرار دارد. این یعنی اینکه ما در معرض تبخیر شدید قرار داریم که با توجه به پراکندگی جمعیت، محدودیت‌های ناشی از تغییر اقلیم برای ما محسوس تر از سایر نقاط دنیاست.

این مسوول اضافه‌کرد: تغییر اقلیم در امنیت غذایی و تولید سرانه غذا در کشور، بخش آلودگی هوا، توسعه و گسترش بیابان‌ها و رخداد گرد و خاک اثرگذار است. اینها پدیده هایی هستند که سیر روند اکثر آنها در حال تخریب است. دما در حال افزایش و دسترسی به آب در حال کاهش است.

وظیفه افزود: همین الان در برخی نواحی نیمه شرقی کشور با تانکر آب‌رسانی می‌شود. آنچه ما شاهد آن هستیم محیط زیست در حال تخریب بوده و دست اندازی‌ها به طبیعت همیشه روند افزایشی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به رسالت شما و ما، بدیهی ترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم، اطلاع رسانی است. البته منظورمان نگران کردن بقیه نیست، بلکه توجه جلب کردن نسبت به پیامدهایی است که همواره با آن مواجهه شده و می شویم.

 
ارسال نظر