شناسه خبر : 37803

۴۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال کشور فعالیت بدنی مناسب ندارند

۴۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال کشور فعالیت بدنی مناسب ندارند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۴۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال کشور کم تحرک هستند و فعالیت بدنی مناسب ندارند که این شرایط می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به بیماریهای غیرواگیر باشد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، کوروش اعتماد روز یکشنبه، افزود: بر اساس مطالعات انجام شده در کشور شاخص فعالیت فیزیکی در ۴۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال کشور کم است و با توجه به اینکه بیش از ۶۵ درصد مرگ و میرها مربوط به بیماریهای غیرواگیر است، این کم تحرکی باعث بروز سرطان ها، بیماریهای قلبی و عروقی و غیره می شود.

وی اظهار داشت: از مجموع مرگ و میرهای مربوط به بیماری‌های غیرواگیر، ۲۰ درصد مرتبط با قلبی و عروقی و ۱۰ درصد هم مربوط به سرطان‌ها است که برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها باید هزینه زیادی در راستای آموزش و آگاهی رسانی در راستای خودمراقبتی صرف شود.

اعتماد ادامه داد: استعمال دخانیات، فعالیت فیزیکی کم، مصرف غذای ناسالم و الکل، آلودگی هوا از عوامل خطرزای ابتلا به بیماری های غیرواگیر است که روندی رو به افزایش دارد و باید مداخلات کاهشی آغاز شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به شیوع فشارخون بالا، گفت: فشار خون بالا بیماری شایعی است و به دلیل عوارض جدی که ایجاد می کند یکی از مشکلات مهم سلامت به شمار می‌آید و روی مغز، قلب، کلیه ها و چشم تاثیر مخرب دارد.

۵۰ درصد نارسایی کلیه منتسب به فشارخون بالا

اعتماد افزود: در بسیاری از موارد عامل اصلی سکته های مغزی، خونریزی است و ۵۰ در صد نارسایی کلیه، قلب و سکته های قلبی نیز مربوط به فشار خون بالا می‌شود و باید به طور منظم و دوره ای فشار خون را اندازه گیری کرد تا چنانچه فشار خون بالا بود، به موقع پیگیری و کنترل شود.

وی تصریح کرد: کنترل عوامل خطر قابل اصلاح مانند کنترل اضافه وزن و چاقی، دیابت، کاهش مصرف نمک، افزایش مصرف میوه و سبزی، ترک مصرف الکل، مدیریت استرس نقش مهمی در پیشگیری و کنترل فشار خون بالا دارد.

وی تاکید کرد: مبتلایان به فشار خون بالا اگر به موقع درمان شوند و فشار خون خود را کنترل کنند کمتر به عوارض این بیماری خطرناک مبتلا می شوند.

ارسال نظر