شناسه خبر : 33949

عوارض مصرف قرص جوشان برای کودکان

عوارض مصرف قرص جوشان برای کودکان

امروزە قرص‌های جوشان بە دلیل جذابیت بصری زیادی کە در خود دارد، کودکان و بزرگسالان بسیاری را بە خود جذب کردە است.

به گزار ش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، از آنجایی کە اغلب والدین بە ویژە مادران در ترغیب کردن فرزندان خود جهت خوردن مکمل و قرص‌ها و شربت‌های ویتامین "ث"،  ناتوان هستند، از قرص‌های جوشان برای جذب و ترغیب کودکان خود استفادە می‌کنند.

حل شدن جذاب این نوع از قرص‌ها و جوشیدن جذاب حباب‌ها در لیوان و طعم بسیار عالی و خوشمزە آن کودکان را بە شدت طرفدار خود ساختە است.

اما باید توجە کرد کە هر نوع ویتامین و مکملی اگر به صورت افراطی مصرف شود، قطعا عوارضی را در پی خواهد داشت، در نتیجه قرص‌های جوشان ویتامین ث هم از این قاعده مستثنی نیستند.

پزشک متخصص تغذیە و رژیم درمانی در استان کردستان گفت: قرص‌های جوشان تفاوت چندانی با سایر داروها و قرص‌های ویتامین ندارند و تنها نحوە ارائە آن‌ها متفاوت است و بە صورت شربت، قرص‌های جویدنی، قرص‌های جوشان و ... در بازار عرضە می‌شود.

نازیلا درویشی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قرص‌ جوشان نوعی قرص دارویی و جوشان است کە برای جذابیت بخشیدن بە آن و افزایش حلالیت، آن را بە صورت ترکیبی از اسید و گاز درآوردەاند کە هنگام ترکیب شدن با آب co۲ آزاد و ظاهری جذاب بە آن می‌بخشد و طراحی آن‌ها بە صورت قرص‌های جوشان برای کودکان جذاب است.

وی عنوان کرد: نمی‌توان گفت کە قرص‌های جوشان صرفا بە دلیل اینکە ویتامین و جوشان هستند، پس برای سلامتی بزرگسالان و کودکان مضر نیست.

درویشی در ادامە سخنان خود بیان کرد: جوشان بودن این قرص‌ها نوعی کشش و جاذبە در کودکان ایجاد کردە و ممکن است بە دلیل علاقە خود و یا پیشنهاد خانوادەها، بعد از هر وعدە غذایی یک عدد از این قرص‌ها را مصرف کنند، اما باید توجە کرد کە این قرص‌ها جدا از ظاهر جذاب و طعم بی‌نظیر آن، یک دارو همچون سایر داروها است و دوز مصرف اضافە و مازاد بر نیاز بدن ممکن است در فرد ایجاد مسمومیت کند.

این پزشک متخصص در استان تصریح کرد: بە دلیل اینکە اغلب این قرص‌های جوشان شامل ترکیبات منیزیم، کلسیم و ویتامین "ث" هستند،  استفادە روزانە و بیش از حد آن سبب ایجاد سنگ کلیە در کودکان خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: قرص‌های جوشان همچون سایر داروها باید با احتیاط مصرف و از مقدار تجویز شدە آن نباید بیشتر مصرف شود.

ارسال نظر