شناسه خبر : 33497

چرت نیمروزی باعث افزایش وزن می شود؟

چرت نیمروزی باعث افزایش وزن می شود؟

تحقیقات جدید نشان می دهد که استراحت های طولانی، یا چرت های بیش از ۳۰ دقیقه می تواند اثرات مضری بر سلامت داشته باشد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، این مطالعه طول چرت زدن را با خطرات چاقی و سندرم متابولیک مرتبط می‌کند.

مدت هاست که مشخص شده است خواب زیاد یا کم با پیامدهای کلی ضعیف برای سلامتی و خطر چاقی مرتبط است. اکنون یک مطالعه جدید به بررسی این موضوع می‌پردازد که آیا چرت در میانه روز با عوارض بهتر یا بدتر سلامتی مرتبط است یا خیر.

یک گروه چند ملیتی از محققان مطالعه جدیدی را منتشر کرده اند که نشان می‌دهد خواب نیمروزی یا چرت زدن با افزایش خطر چاقی و سندرم متابولیک مرتبط است.

این مطالعه نشان داد که استراحت‌های طولانی ۳۰ دقیقه‌ای یا بیشتر با افزایش شاخص‌های سلامت ضعیف‌تر مرتبط است که شامل BMI بالاتر، سطح قند خون ناشتا، و خوانش مختلف فشار خون بود.

محققان دریافتند که دوره‌های استراحت طولانی‌تر بیش از ۳۰ دقیقه با نرخ چاقی بالاتر و شاخص‌های سلامت ضعیف‌تر مانند سطوح بالاتر فشار خون مرتبط است.

در مقایسه، افرادی که استراحت کوتاه‌تر یا چرت‌های کمتر از ۳۰ دقیقه داشتند، در معرض خطر ابتلا به چاقی یا سندرم متابولیک نیستند.

محققان دریافتند افرادی که بیش از نیم ساعت چرت می‌زدند، ۲.۱٪ افزایش در BMI داشتند و نمره MetS شان (نشان دهنده علائم سندرم متابولیک) تا ۸.۱٪ بود.

 «مارتا گارولت» از دانشگاه مورسیا در اسپانیا و نویسنده این مطالعه، می‌گوید: «ساعت بیولوژیکی بر تنظیم هورمون تأثیر می‌گذارد، بر خلق و خو، تمرکز، عملکرد فیزیکی تأثیر می‌گذارد. بنابراین منطقی است که چرت زدن طولانی‌تر بر نحوه عملکرد ساعت بیولوژیکی و سپس تنظیم هورمونی و متابولیسم تأثیر بگذارد.»

ارسال نظر