شناسه خبر : 31583

جزئیات آیین‌نامه استرداد مالیات کالاهای همراه مسافر و بلیت پروازهای خارجی

جزئیات آیین‌نامه استرداد مالیات کالاهای همراه مسافر و بلیت پروازهای خارجی

رئیس سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای خطاب به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور اجرای آیین‌نامه استرداد مالیات و عوارض کالاهای همراه مسافران و بلیت پروازهای خارجی گردشگران خارجی خریداری شده از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی را برای اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، هیات وزیران در ۲۶ دی‌ماه سال ۱۴۰۰ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی کشور) و به استناد ماده ۱۱ قانون مالیات بر ارزش افزوده، آیین‌نامه استرداد مالیات و عوارض کالاهای همراه مسافران و بلیت پروازهای خارجی گردشگران خارجی خریداری شده از شرکت های هواپیمایی ایرانی را تصویب کرد.

 شرایط و اسناد و مدارک لازم برای استرداد مالیات و عوارض پرداختی

بر اساس این گزارش  شرایط و اسناد و مدارک لازم برای استرداد مالیات و عوارض پرداختی از این قرار است که خرید کالا توسط مسافران و یا خرید بلیت پرواز خارجی توسط گردشگران خارجی از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی انجام شده باشد، از تاریخ خرید کالا (مندرج در صورتحساب) تا تاریخ خروج از کشور بیش از دو ماه نگذشته باشد ؛ البته بلیت هواپیما مشمول این بند نمی‌شود و اینکه مشخصات خریدار مندرج در صورتحساب و یا بلیت باید منطبق با مشخصات مسافر و یا گردشگر خارجی باشد.

 اسناد و مدارک مورد نیاز

اسناد و مدارک مورد نیاز شامل صورتحساب و الگوی (فرم) شمس صادره موضوع استاندارد کارکردی پایانه های فروشگاهی و یا بلیط پرواز خارجی از شرکت هواپیمای ایرانی، تکمیل الگوی (فرم) درخواست استرداد که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است و اصل گذرنامه معتبر روادید (ویزا) بلیت و سایر مستندات خروج از کشور می‌شود.

شرایط رویت و تطبیق کالا

بر اساس این آیین‌نامه، چنانچه ارزش مجموع کالاهای همراه مسافر بیش از مبلغ دویست و پنجاه میلیون ریال باشد متولیان ذی ربط موظف به رؤیت و تطبیق کالای مزبور با صورتحساب مربوط هستند. این مبلغ هماهنگ با نرخ تورم رسمی اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هر دو سال یک بار به پیشنهاد سازمان و تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی قابل تغییر است.

سازمان امور مالیاتی موظف است الگوی (فرم) درخواست استرداد مالیات و عوارض پرداختی توسط مسافران بابت کالاهای خریداری شده و اسناد و مدارک مربوط را به هنگام خروج از کشور بررسی و در صورت انطباق با مفاد این آیین نامه مالیات و عوارض قابل استرداد تایید شده را از طریق سامانه بانکی برای مسافران ایرانی و به صورت نقد یا از طریق سامانه بانکی برای مسافران خارجی و بر مبنای واحد پول رایج کشور و با اخذ رسید پرداخت یا واریز کند. استرداد وجوه موضوع این آیین نامه توسط سازمان به صورت برخط و حداکثر تا قبل از زمان خروج مسافر یا گردشگر از کشور صورت خواهد گرفت.

ارسال نظر