شناسه خبر : 28075

غول‌های نفتی ۵۰ میلیار دلار پول پارو کردند

غول‌های نفتی ۵۰ میلیار دلار پول پارو کردند

غول‌های انرژی جهانی شامل اکسون موبیل و شورون، با بهره بردن از افزایش قیمت گاز طبیعی و سوخت که تورم را در سراسر جهان افزایش داده است، سود سه ماهه هنگفتی را گزارش کردند و باعث تجدید درخواست‌ها برای دریافت مالیات بیشتر از این شرکت‌ها شدند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، چهار شرکت از میان پنج شرکت نفتی بزرگ جهان، نتایج مالی را گزارش کرده‌اند که نشان می‌دهد مجموعا ۵۰ میلیارد دلار درآمد خالص کسب کرده‌اند که تحت تاثیر افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین بوده است.

سود هنگفت این شرکت‌ها، باعث تجدید درخواست سیاستمداران و گروه‌های مصرف کننده برای دریافت مالیات بیشتر از این شرکت‌ها شد تا از این طریق حمایت مالی از مصرف کنندگان و کسب و کارها و اقتصاد از هزینه‌های بالاتر انرژی محتمل فراهم شود.

این شرکت سود ۱۱.۲ میلیارد دلار را گزارش کرد که دومین سود بالا محسوب می شود. با این حال، تولید جهانی شورون از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون در مقایسه با یک سال پیش، کاهش پیدا کرده و شرکت‌های نفتی آمریکایی دیگر اعلام کرده‌اند که تولید در مناطق بزرگ نفت شیل ضعیف شده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که اوایل امسال گفته بود اکسون از خدا هم بیشتر پول درمی‌آورد، ماه جاری به شرکت‌های نفتی گفت: اقدام کافی برای پایین بردن هزینه‌های انرژی انجام نداده اند.

پنج شنبه گذشته، ساعاتی پس از این که شرکت شل سود سه ماهه ۹.۴۵ میلیارد دلار را گزارش کرد و سود نقدی خود را به میزان ۱۵ درصد افزایش داد، بایدن اعلام کرد این شرکت از سود خود سوءاستفاده کرده است. این اظهارات وی در واکنش به اظهارنظر مدیرعامل اکسون موبیل بود که گفته بود دادن سود به سهامداران، مشابه پایین آوردن قیمتها برای خانواده‌های آمریکایی نیست.

الوک شارما، رئیس نشست اقلیمی COP۲۶ گفت: دولت ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس باید دریافت مالیات از درآمد اضافی شرکت‌های نفت و گاز را تمدید کند.

بن فان بردن، مدیرعامل شرکت شل اظهار کرد: صنعت انرژی باید آماده شود و قبول کند که با مالیات‌های بالاتر برای کمک به بخشهای آسیب پذیر اجتماع روبرو خواهد شد. شل بیش از ۹ میلیارد دلار درآمد در سه ماهه سوم داشت و در مسیر شکستن رکورد سود سالانه ۳۱ میلیارد دلار است که در سال ۲۰۰۸ ثبت کرده بود.

اکسون موبیل که بزرگترین شرکت نفتی آمریکاست، حدود ۲۰ میلیارد دلار درآمد خالص در سه ماهه منتهی به سپتامبر گزارش کرد که فراتر از انتظارات بود و از رکورد قبلی که سه ماه پیش بر جای گذاشته بود، عبور کرد.

اکسون در مجموع درآمد، پرچمدار پنج غول نفتی بود و در سه ماهه سوم، دو برابر شرکت‌های شل و توتال انرژیز درآمد داشت. سهام اکسون به مدت چند سال ارزش پایین‌تری در مقایسه با سهام این شرکت‌ها داشت اما در سال ۲۰۲۲ با وجود این که تعهد مشابه رقیبان اروپایی برای افزایش هزینه در تجدیدپذیرها انجام نداد، بهبود یافته است. شرکت بریتیش پترولیوم که پنجمین غول نفتی است، هفته جاری نتایج مالی خود را اعلام می کند.

دارن وودز، مدیرعامل اکسون موبیل گفت: جایی که دیگران در مواجهه با ابهامات و کندی تاریخی، عقب نشینی کرده و تعدیل کردند، این شرکت به جلو حرکت کرد و به سرمایه گذاری ادامه داد.

طبق آمار موسسه رفینیتیو آیکان، سهام پنج غول نفتی امسال مجموعا حداقل ۲۹ درصد بازدهی داشته است. اکسون با افزایش ۸۶ درصدی پیشتاز بوده است در حالی که بازدهی شاخص اس اند پی ۵۰۰، بر مبنای سالانه، منفی ۱۹ درصد بوده است. دولتهای اروپایی پس از اقدام روسیه در کاهش عمده عرضه گاز طبیعی به این قاره، به سختی تلاش کرده اند مخازن گاز را پر کنند.

شرکت اکوئینور نروژ روز جمعه با کمک قیمت بالای گاز در اروپا، رکورد جدیدی را شکست و سود شرکت اِنی ایتالیا در سه ماهه سوم، نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا سه برابر شد. شرکت فرانسوی توتال انرژیز هم سود ۱۰ میلیارد دلار را گزارش کرد.

اندرس اوپدال، مدیرعامل اکوئینور در بیانیه‌ای اعلام کرد جنگ روسیه در اوکراین، بازارهای انرژی را تغییر داده و فراهم بودن انرژی را کاهش داده و قیمتها را افزایش داده است.

 

ارسال نظر