شناسه خبر : 31264

فرسودگی ۲۰ درصدی تاسیسات در شبکه‌های توزیع و انتقال آب کشور

فرسودگی ۲۰ درصدی تاسیسات در شبکه‌های توزیع و انتقال آب کشور

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب‌وفاضلاب کشور گفت: با توجه به فرسودگی ۲۰ درصدی موجود در شبکه‌های توزیع و انتقال آب کشور، شاهد ۳۱.۵ درصد هدررفت آب هستیم که برای رفع مشکل نیازمند ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، مجید آقازاده ظهر امروز (۱۷ بهمن‌ماه) در نشست خبری که در ساختمان جدید شرکت آب‌وفاضلاب استان برگزار شد، در رابطه با فرسودگی تاسیسات آبرسانی شهری و روستایی کشور، اظهار کرد: تاسیسات آبرسانی اعم از خطوط انتقال، تولید، پمپاژ و مخازن از سال‌های گذشته ایجاد و از جنس‌های مختلف در خطوط انتقال و شبکه توزیع استفاده شده است که این امر باعث شده به ویژه در خطوط توزیع و انتقال آب فرسودگی زیادی داشته باشیم ولی در خطوط توزیع و انتقال که تاسیسات ایستگاه‌های پمپاژ، مخازن و چاه‌ها سالانه تعمیر، بازسازی و مرمت می‌شود فرسودگی زیادی نداریم.

وی با بیان اینکه تخمین میزان فرسودگی شبکه‌های توزیع و خطوط انتقال آب کشور با توجه به اینکه مدفون هستند، سخت است اما اعتبار مورد نیاز آن در برنامه‌های شرکت آب‌وفاضلاب از محل منابع داخلی از طریق منابع داخلی شرکت آب‌وفاضلاب تامین می‌شود، افزود: درصدد این هستیم ردیف متمرکزی را برای اصلاح و بازسازی شبکه‌های توزیع و انتقال آب کشور در نظر بگیریم که این اقدام در راستای جلوگیری از هدررفت آب انجام خواهد شد؛ گفتنی است متاسفانه به طور متوسط حدود ۱۵ درصد آب از طریق شبکه‌های توزیع و انتقال، هدر می‌رود.

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای استفاده از تکنولوژی جدید برای جلوگیری از هدررفت آب در شبکه‌های توزیع و انتقال آب کشور استفاده خواهیم کرد، تصریح کرد: در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان یک تفاهم‌نامه با بنیاد برکت در بحث آب در دست تهیه بود و طبق شعار سال اصلاح الگوی مصرف با انجام مطالعات فراوان توسط اساتید، سه مقوله آموزش، مسائل فنی و قانون برای مدیریت مصرف بیان شد.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب‌وفاضلاب کشور با بیان اینکه شرکت مهندسی آب‌وفاضلاب کشور در بحث آب شرب و چاه‌های ژرف با شرکت‌های دانش‌بنیان وارد مذاکره شده‌ است، گفت: این شرکت از همه شرکت‌های دانش‎‌بنیان کشور که در حوزه آب فعالیت می‌کنند، استقبال کرده و آماده همکاری است.

آقازاده با اشاره به ابرپروژه‌ شرکت مهندسی آب‌و فاضلاب کشور، خاطرنشان کرد: متاسفانه حدود ۳۱.۵ درصد هدررفت آب در شبکه توزیع و انتقال آب را با توجه به ۲۰ درصد فرسودگی در شبکه‌های توزیع و انتقال آب کشور شاهد هستیم که شامل ۶۵ هزار کیلومتر می‌شود و نوسازی آن ۶۰ هزار میلیارد تومان نیز اعتبار نیاز دارد. گفتنی است میزان انشعاب غیرمجاز شهری، ۴۰۰ هزار فقره و ۳۶۰ هزار فقره نیز روستایی و مصرف غیرمجاز سالانه نیز حدود ۴۰۰ میلیون متر معکب در کشور داریم.

ارسال نظر