شناسه خبر : 30858

اختصاصی چابک آنلاین؛

درخشش "پمپیران" بر بام صنعت پمپ سازی ایران

درخشش "پمپیران" بر بام صنعت پمپ سازی ایران

گروه شامل شرکت گروه صنایع پمپ سازی ایران ( سهامی عام) و شرکت های فرعی که واحد نهایی و اصلی گروه شرکت توسعه سرمایه گذاری سامان ( سهامی خاص) است.

چابک آنلاین، ساناز صداقت، شرکت سهامی خاص پمپیران در تاریخ 1354/03/17  تحت شماره 847 با شناسنامه ملی 10200056237  در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تبریز به ثبت رسید.

متعاقبا  به موجب صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 1361/04/26 نام شرکت به شرکت صنایع پمپ سازی ایران (سهامی خاص) تغییر یافته است.

درصورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 1371/07/23 از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و اساسنامه جدید در هشتاد ماده و پانزده تبصره تصویب وجایگزین شد.

سهام شرکت در تاریخ 1370/07/24 در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران برای معامله پذیرفته شد و از تاریخ 29/07/1370 در تابلوی معاملات سهام درج شده  است.

بر اساس تصمیمات مجمع فوق العاده مورخ ۱۳۸۳/۱۱/۲۶ ، سال مالی شرکت از اول تیر ماه هر سال شروع و در پایان خرداد ماه سال بعد خاتمه خواهد یافت.

نام شرکت به گروه صنایع پمپ سازی ایران (سهامی عام) تغییریافت.

در مجمع فوق العاده  ۱۳۸۳/۱۱/۲۶ مقرر شد فعالیت های اصلی شرکت در سرمایه گذاری در سایر شرکت ها متمرکز و به صورت هلدینگ ادامه فعالیت کند.

لذا با تاسیس  یک شرکت جدید با نام شرکت صنایع پمپیران(سهامی خاص) با ترکیب ۱۰۰ درصد مالکیت  سهام آن در تاریخ ۱۳۸۴/۰۴/۱۴ فعالیت های تولیدی موجود به انضمام  دارائی ها و بدهی های مربوط به تولید، به آن شرکت انتقال یافت.

بر طبق مصوبه مجمع عمومی  فوق العاده ۱۴۰۱/۰۱/۲۹ به سبب الزام  تغییر اساس نامه شرکت وفق اساسنامه  نمونه نهادهای مالی  سازمان بورس و اوراق بهادار ، اساسنامه جدید شرکت مورد تصویب قرار گرفت و بر اساس مفاد اساسنامه جدید ، شرکت در تقصیم بندی فعالیت ها به نهاد مالی/هلدینگ تبدیل شده است.

فعالیت اصلی شرکت

 موضوع فعالیت شرکت برطبق ماده 3 اساسنامه به شرح زیر است.

الف: سرمایه گذاری درسهامی،  سهم الشرکه و با سایر اوراق بهاداردارای حق رای شرکت هایی که در زمینه طراحی،  ساخت  و مونتاژ انواع پمپ و سایر صنایع مرتبط فعالیت می نمایند جهت  در اختیار گرفتن کنترل با نفوذ قابل ملاحظه در آن شرکت ها

ب: انجام فعالیت های خدمات طراحی، مهندسی اصولی و تضمین پروژه ها برای شرکت های موضوع بند الف

ج: سرمایه گذاری در سهام ، سهم الشرکه و یا سایر اوراق بهادار دارای حق رای اشخاص حقوقی که خدمات مشاوره ای با حمل و نقل و انبارداری به اشخاص سرمایه پذیر موضوع بند الف ارائه می کند.

د: سرمایه گذاری درمسکوکات،  فلزات گرانبها، سپرده بانکی و سپرده های سرمایه گذاری نزد بانک ها و موسسات مالی اعتباری مجاز سرمایه گذاری در سهام، سهم الشرکه،  واحد های سرمایه گذاری صندوق ها با سایر اوراق بهادار دارای حق رای  شرکت ها با هدف کسب انتفاع بدون در اختیار گرفتن کنترل با نفوذ قابل ملاحظه و یا در اختیار گرفتن  نفوذ و کنترل در مورد شرکت هایی که در موضوعات غیر از فعالیت های موضوع بند الف فعالیت نمایند.

سرمایه گذاری در  اوراق بهادار بدون حق رای سایردارایی ها از جمله دارایی های فیزیکی، پروژه های تولیدی و ساختمانی با هدف کسب  انتفاع ارائه خدمات مرتبط  با بازار اوراق بهادار و سایر اقدامات در راستای اجرای فعالیت های شرکت.

 فعالیت های اصلی شرکت اصلی طی سال، سرمایه گذاری در سهام شرکت های و فعالیت در زمینه ارائه حق الامتیاز  دانش فنی بوده و فعالیت شرکت های فرعی آن عمدتا در زمینه های تولید پمپ و الکترو موتور،  قطعات مربوطه و ارائه خدمات پس از فروش مرتبط با تولیدات بوده است.

صنعت پمپ در ایران

پمپ کالای سرمایه ای است و میزان مصرف آن رابطه مستقیمی با تولید ناخالص ملی هر کشور دارد، بطوریکه ۹ درصد کشورهایی که دارای بالاترین تولید ناخالص ملی  در دنیا هستند، ۸۵ درصد انواع پمپ را در جهان مصرف می کنند.

کشورهای در حال توسعه و اقتصاد های نوپا مثل برزیل و آفریقای جنوبی اندکی بیش از متوسط جهانی پمپ نصب و استفاده کرده اند.

درایران با وجودکاهش درآمد سرانه، به دلیل اقتصاد مبتنی بر صنایع نفت – پتروشیمی و کشاورزی ،تقاضای پمپ ازرشد حدود 4.6  درصد در سال گذشته برخوردار بوده و حدود 412 میلیون دلار برآورد شده است.

صنعت پمپ سازی در کشور ایران علاوه بر مسائل و نکاتی که صنایع پمپ سازی جهان با آن رو به رو است، تحت تاثیر  مدیریت کلان اقتصاد و صنعت، پدیده های اقلیمی و منطقه ای هم قرار دارد.

به عنوان مثال بر پایه های آمارهای جهانی ، مصرف آب هر کشور در شرایط امن نباید از 20 درصد آبهای تجدید پذیر شونده منابع آب آن کشور بیشتر شود.

مصرف بین 20 تا 40  درصد منابع، اما با برنامه ریزی اصولی در حاشیه خطر است، ولی مصرف بالای 40 درصد،  ورود به مرحله بحران تعریف شده است.

هم اکنون ایران با مصرف 85 درصد منبع آب تجدید پذیر خود، از مرحله بحران عبورکرده است.

درطول تاریخ ، شهرها و روستا های ایران درکنار منبع آب شکل گرفته بودند. ولی در چند دهه اخیر به جای اینکه  صنایع و شهرسازی ها در مجاورت منابع آب توسعه پیدا کنند، انتقال آب بین حوضه ای صورت گرفته است.

بهره وری آب کشاورزی در ایران بسیار پایین است ، به طوریکه به ازای یک متر مکعب آب، 850 گرم محصول تولید می شود، در حالی که متوسط جهانی تولید محصولات کشاورزی به ازای یک متر مکعب آب برابر 2 تا 5/2 کیلو گرم است.

این مساله شاهدآن است که مهمترین و موثر ترین عوامل در تحولات بازار پمپ کشور، مساله تامین آب و آبرسانی و صنعت آب و فاضلاب است.

با وجود این که انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس  به دشت مرکزی ایران و خراسان جنوبی همواره با بایدها و نبایدهایی رو به رو بوده، اما با توجه به خشکسالی بیش از دو دهه درکشور و کمبود شدید آب در مناطق مرکزی، طرح احداث انتقال آب، یکی از راه های نجات این منطقه از وضعیت بی آبی است.

صنعت شیرین سازی آب دریا در سه دهه اخیر و به دنبال تشدید خشکسالی و کاهش باران، به عنوان راهکاری موثر برای مقابله با کم آبی مورد توجه ویژه برنامه ریزان قرار گرفته و روند رو به رشدی دارد.

پمپ هایی که بتوانند از خلیج فارس و دریای عمان آب شور را برداشت کرده و  به واحدهای آب شیرین کن انتقال دهند و با پمپهایی که قادر باشند به طور ۲۴ ساعت آب شیرین شده را به مناطق  مرکزی کشور پمپاژ کنند، لزوما پمپ های خاصی هستند که به لحاظ مواد سازنده آنها و تکنولوژی  و قدرت با پمپ های معمولی تفاوت زیاد دارند.

انتقال دیگر سیالات مانند نفت خام ، فرآورده های نفتی و... نیز با استفاده از پمپ های خاص صورت گرفته و نقش شرکت های فعال در این حوزه به ویژه در شرایط فعلی، بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.

طراحی،ساخت وتست پمپ های مورد نیاز این صنایع، نیروگاه های برق، صنایع معدنی، فولادی و غذایی با آلیاژ های ویژه و خاص، باآبدهی و فشار بالا وتوان مگاواتی توسط سازندگان داخلی یکی از مهمترین چالش های این صنعت در غیاب برندهای بین المللی بوده که به همت متخصصان و مدیران و همکاران توانمند این  صنعت به  خوبی انجام شده و اکنون در خطوط صنایع مختلف نصب و در حال بهره برداری است.

پمپ های مورد نیاز ساختمان اعم ازمسکونی،اداری، تجاری، شهری، و بیمارستانی و تاسیسات مربوطه، روز به روز با کیفیت بهتر و کمیت بیشتری تولید شده است.

طراحی و تولید الکتروپمپ های مناسب ساختمانی توسط سازندگان داخلی به توانمندی صنعت پمپ سازی کشور سازی منجر شده است.

پمپ های آتش نشانی با ملزومات ویژه و خاص در کشور تولید شده و  بازار خود را دارا است.

تمایل سیاست گذاران وزارت نیرو و سازمان محیط زیست به اجرایی شدن چرخه تصفیه فاضلاب و پساب های شهری و صنعتی و بازگشت آب تصفیه شده برای مصارف کشاورزی و صنعتی، بازار گسترده ای برای الکتروپمپ های زیست محیطی فراهم آورده است.

گرچه صنایع ایران به طور روزمره با  مشکلاتی مواجه هستند اما تعهد همکاران  درگروه پمپیران برای انجام ماموریت و تحقق آرمان های مان با مدیریت ریسک ، بر همه موانع و مشکلات فائق آمده است.

گروه صنایع پمپ سازی ایران با کارآیی مدیران و توانمندی متخصصان و مهندسین و همکاری و همدلی همه عوامل مجموعه با استفاده از دانش روز ،  توانسته با ایجاد و مدیریت زنجیره تامین مواد،  تولید و ارزش پایدار ، متناسب  و در حد امکانات خود ، بخش مهمی از نیاز های کشور به پمپ را به ویژه در پمپ های غول پیکر و مگاواتی مرتفع سازد.

تامین نیازهای مختلف کشور نیازمند توسعه سبد محصولات ، دستیابی به دانش های تخصصی و مدیریتی و بهره برداری از تکنولوژی روز و همکاری مشترک با پمپ سازان معتبر و خوشنام بین المللی جهت آشنایی و کسب علوم پیشرفته از اهداف متعالی گروه پمپیران شده است.

ریسک بازار

با توجه به فعالیت های شرکت های زیر مجموعه در تولید و فروش انواع پمپ، الکترو موتور و موتور پمپ، مهمترین ریسک ها شامل ریسک  نوسانات  نرخ ارز و نوسانات قیمت مس  بابت تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز جهت تولید و ریسک رقابت در بازار و ریسک مشتریان بزرگ است.

تجزیه و تحلیل حساسیت قیمت اوراق بهادار مالکانه

شرکت در معرض ریسک های قیمت اوراق بهادار مالکانه (سهام) ناشی از سرمایه گذاری در اوراق بهادار مالکانه قرار دارد.

عمده سرمایه گذاری در اوراق بهادار مالکانه ، برای اهداف استراتژیک نگهداری می شود و شرکت به طور فعال این سرمایه گذاری ها را مبادله نمی کند.

شرکت، سایر سرمایه گذاری ها( حدود30 درصد  درصد از مبلغ کل سرمایه گذاری ها)  در اوراق بهادار مالکانه را برای اهداف  مبادله نگهداری می کندکه با توجه به تغییر نوسانات اوراق بهادار، ریسک چندانی متوجه شرکت نخواهد بود.

مدیریت ریسک نقدینگی

یکی ازچالش های مهم امروز اقتصاد ما با توجه به نوسانات حوزه ارزی و ریالی بحث نقدینگی است.

حفظ نقدینگی کافی جهت پرداخت بدهی های بانکی و تعهدات سود سهام و سایر بدهی ها و الویت بندی و تخصیص منابع مالی جهت پرداخت ها از موضوعات مهم در مورد مدیریت نقدینگی است.

با توجه به گردش ریالی سالیانه ، شرکت حداکثر تلاش خود را برای استفاده از منابع نقدینگی و وصول سریعتر مطالبات و پیگیری راههای استفاده ازپرداخت های اعتباری در خرید ها در پیش گرفته است.

photo_2023-01-25_10-39-59

photo_2023-01-21_14-12-04

  • پمپ

    مرسی اطلاعات خوبی داره

ارسال نظر