شناسه خبر : 30629

۸۰ درصد کارآموزان در محیط کار واقعی جذب بازار می‌شوند

۸۰ درصد کارآموزان در محیط کار واقعی جذب بازار می‌شوند

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بهترین نوع آموزش در محیط کار واقعی است و طبق آمار بیش از ۸۰ درصد افرادی که در این محیط آموزش می‌بینند جذب بازار کار می‌شوند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «غلامحسین حسینی نیا»، در همایش تبیین سیاست های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه مهارت آموزی اظهار داشت: تجربه و مطالعات نشان می‌دهد که بهترین شیوه آموزش، آموزش در محیط واقعی کار است و ۳۰‌درصد از آموزش های مهارتی ارائه شده از طریق این سازمان به صورت تئوری و ۷۰ درصد آموزش ها به صورت عملی است.

معاون وزیر کار خاطرنشان‌کرد: افراد در آموزش محیط واقعی کار به واحدهای کارگاهی معرفی می‌شوند و تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرند.

وی گفت: مهارت، کلید اشتغال پایدار است و هر جوان باید یک مهارت یاد بگیرد؛ زیرا مسیر خوشبختی جوانان از مهارت آموزی شروع می شود.

رییس سازمان فنی و حرفه ای، با اشاره به سرعت پیشرفت فناوری در جهاد، بیان داشت: شبیه سازی، بیگ دیتا، واقعیت افزوده، ربات های خودکار، یکپارچه سازی سیستم ها، رایانش ابری، تولید افزایشی، امنیت سایبری و اینترنت اشیاء از تکنولوژی های کلیدی پایه های انقلاب صنعتی چهارم است و با وجود اینترنت اشیاء، تحولی بزرگ در زندگی افراد ایجاد شده است و در آینده ما با بیکارانی روبه‌رو می شویم که در حال حاضر اشتغال به کار دارند.

وی با بیان اینکه تقریبا دو سوم دانش آموزانی که در سال ۲۰۱۶ مدرسه را شروع کرده اند، در مشاغلی که هنوز وجود ندارد کار خواهند کرد، افزود: با توجه به پیچیدگی های عصر حاضر و مقوله آینده مشاغل و مشاغل آینده که متأثر از فناوری‌های روز و روند پر شتاب آن است، عمر سودمند مهارت ها بسیار کوتاه است و از این رو نیازمند کسب آموزش های مهارتی ضمن کار در صنایع و ارتقای مهارت و فعالیت حرفه ای کارکنان و افزایش کیفیت تولیدات هستیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه در دانشگاه ها، برای تعریف دانش بنیان ها سه مفهوم، استارتاپ‌ها، skill up و scale up را بنا کرده اند، تصریح کرد: اساس استارت آپ ها برخاسته از دانش و تولید فناوری است؛ اما مفهوم اسکیل آپ، به معنای ارتقاء مهارت مطابقت محصولات و خدمات استارت آپ ها بر اساس نیازهای بازار می باشد.

وی گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به عنوان متولی اصلی مهارت آموزی در کشور، نقش حلقه بین start upها و scale up ها را با ارائه آموزش های مهارتی بر اساس نیاز استارت آپ ها در جهت تولید محصولات و خدمات در مقیاس بالا ایفا می کند.

حسینی نیا، مهارت آموزی را هنر ایجاد و پایداری اشتغال برای جوانان و همچنین، هنر تبدیل علم نافع به عمل صالح برشمرد و اظهار داشت: اولیا و انبیای خداوند نیز به یک هنر و مهارتی آراسته و حرفه ای را پیشه کرده بودند.

وی طرح های کهاد، نخلستان و محیط کار واقعی را از برنامه های جدید سازمان عنوان کرد و ادامه‌داد: درطرح کهاد، دوره های آموزشی تلفیقی مهارتی همزمان با آموزش های کلاسیک، برای دانشجویان در نظر گرفته می شود که شامل ۵۴۰ ساعت آموزش معادل ۱۸ واحد درسی است.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای اظهار داشت: در طرح نخلستان نیز برای فارغ التحصیلان دانشگاهی که رشته های تحصیلی آنها در بازار کار مشتری ندارد طرح آموزش مهارتی در حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب دوره های ۶ ماهه و یک دوره سه ماهه کارورزی در مراکز پارک علم و فناوری و توسعه مهارت پیش بینی شده است.

 

ارسال نظر