شناسه خبر : 14720

میزان عیدی بازنشستگان روستایی و عشایر مشخص شد

میزان عیدی بازنشستگان روستایی و عشایر مشخص شد

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت: مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر که پیش از ۳۱ شهریور امسال بازنشسته شدند ۵۵۰ هزار تومان و اگر ۶ ماه دوم سال بازنشسته شوند ۲۷۵ هزارتومان عیدی تا پایان بهمن‌ماه دریافت می‌کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «علی شیرکانی» در نشست خبری در محل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اظهار داشت: با وجود شیوع بیماری کرونا از ابتدای امسال تاکنون ۱۸ هزار نفر به عضویت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در آمدند.

وی در پاسخ درباره تعداد اعضای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر افزود: یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بیمه شده فعال داریم و ۲ میلیون نفر عضو صندوق هستند، این اختلاف به این دلیل است که ممکن است افراد فعال، مستمری بگیر باشند یا اینکه به عضویت صندوق دیگری درآمده باشند؛ بنابراین نزدیک به ۵۰ درصد بیمه شده‌های ما غیرفعال هستند. 

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر درخصوص همسان‌سازی حقوق مستمری بگیران روستایی و عشایر نیز گفت: با توجه به اینکه سرعت رشد حقوق بیش از مستمری است، میزان مستمری افراد متفاوت است و برای از بین بردن این اختلاف تصمیم گرفتیم بحث همسان سازی مستمری بازنشستگان صندوق را اجرایی کنیم، البته باید موضوع همسان‌سازی پنج تا ۶ سال یک بار انجام شود تا فاصله زیاد نشود. 

وی ادامه داد: همسان‌سازی بازنشستگان، روستاییان و عشایر از فروردین امسال اجرایی شد و ۵۳ درصد بار مالی آن بر عهده صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر داشت. 

شیرکانی گفت: از دیگر اقدامات صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، انتقال سوابق بیمه‌ای بین سازمان تامین اجتماعی و صندوق است، در صورتی که طبق قانون امکان این جابه‌جایی وجود نداشت اما با پیگیری‌های انجام شده در شهریورماه امسال و با مصوبه شورای عالی رفاه این مشکل حل شد و هم اکنون دستورالعمل‌هایی اجرایی آن توسط سازمان تامین اجتماعی و صندوق در حال تدوین است. 

وی در ادامه به پوشش بیمه روستاییان و عشایر فاقد بیمه اشاره کرد و گفت: براساس این طرح یک میلیون و ۴۴۰ هزار روستایی و عشایر که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و توانایی پرداخت حق بیمه ندارند، شناسایی می‌شوند و در سال نخست به‌طور رایگان بیمه می‌شوند و به‌تدریج در طول پنج سال حق بیمه از آنها اخذ می‌شود. 

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر افزود: تاکنون ۹۰۰ هزار نفر در این راستا شناسایی شده‌اند و پس از تخصیص منابع توسط سازمان برنامه و بودجه، در گام نخست این افراد بیمه می‌شوند و بقیه افراد نیز به تدریج شناسایی خواهند شد. 

شیرکانی، درباره میزان و زمان واریز عیدی مستمری بگیران صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر نیز گفت: افرادی که پیش از ۳۱ شهریور ماه مستمری بگیر بودند معادل یک ماه حداقل حقوق (۵۵۰ هزار تومان) عیدی دریافت می‌کنند و برای افرادی که در ۶ ماهه دوم بازنشسته شوند نصف این مبلغ (۲۷۵ هزار تومان) واریز می‌شود. 

وی گفت: هم اکنون ۱۲۲ هزار مستمری بگیر عضو صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر هستند و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در بهمن‌ماه عیدی این افراد واریز خواهد شد. 

این مقام مسوول درباره سقف سطوح درآمدی در سال آینده نیز گفت: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده افراد در سطح درآمدی هشت، ۳۵.۵ درصد افزایش حقوق خواهند داشت و حقوق یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی به یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت و حقوق افراد در سطح یک نیز از ۵۵۰ هزار تومان به ۶۵۰ تومان می‌رسد و از فروردین سال آینده اجرایی می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای نخستین بار در ۲۷ آبان‌ماه بود که عملیاتی شدن همسان‌سازی مستمری بگیران صندوق را نوید داد. با عملیاتی شدن این طرح و نیز افزایش سالیانه مستمری‌ها، به ‌طور میانگین ۵۲ درصد به مستمری مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی افزوده شده است.
بر مبنای همسان‌سازی اجرایی شده در صندوق، از این پس افرادی که در سطح درآمدی یکسان انتخابی خود طی سالیان متناوب مستمری‌بگیر شده‌اند، حقوقی معادل افرادی که امسال مستمری‌بگیر شده‌اند دریافت می‌کنند.

 

  • سید

    آقایان مسئول حق بیمه سالانه را بالاتر ببرید تا حقوق بیمه روستایی بالاتر گردد این بیمه به درد جوانان روستایی نمیخواد خیلی ضعف زیاد دارد نه حقوقی نه دفترچه ای نه بیمه ای خیلی صعیف

ارسال نظر