شناسه خبر : 30102

تعلل دولت قبل در دوگانه‌سوز کردن خودروها

تعلل دولت قبل در دوگانه‌سوز کردن خودروها

در حالی‌که از سال ۹۸ تا پایان ۱۴۰۴ قرار بوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی عمومی در کشور دوگانه‌سوز شود،‌اما اکنون بعد از گذشت حدود ۴ سال نزدیک ۲۰۰ هزار خودرو دوگانه سوز شده است!

به گزارش چابک آنلاین، کارنامه ضعیف دولت دوازدهم در دوگانه‌سوزکردن خودروها، عاملی مهم در افزایش شدید مصرف سوخت بنزین و گازوئیل و در پی آن، رشد جهنده آلودگی هوا در کشور است.

شورای اقتصاد در سال ۹۸ مصوبه طرح ملی دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی و شخصی را ابلاغ کرد که بر این اساس، قرار بود تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی عمومی شامل وانت‌بار و تاکسی به صورت رایگان دوگانه‌سوز شوند.

هرچندکه عملکرد ضعیف دولت تدبیر و امید باعث شد تا دوگانه‌سوزکردن خودروها به حاشیه رفته و هیچ‌یک از اهداف تعیین شده در این برنامه رنگ واقعیت به خود نگیرند.

تعداد خودروهای دوگانه‌سوز کشور در محدوده 4 تا 5 میلیون دستگاه خودرو بوده هر چند که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به‌تازگی تعداد خودروهای تبدیل وضعیت شده در سال‌های اخیر را تنها ۲۱۳ هزار خودرو ذکر کرده است. همین میزان ناچیز، گویای این است که دولت دوازدهم تا چه حد در دوگانه‌سوز کردن خودروها دچار عقب‌ماندگی بوده است.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی CNG کشور اذعان داشته است که در حال حاضر میزان عرضه گاز در 2500 جایگاه عرضه گاز سی ان جی حدود 20 میلیون مترمکعب بوده، هرچندکه این مقدار جایگاه به‌راحتی توان عرضه روزانه 30 تا 40 میلیون مترمکعب گاز سی ان جی را دارد که این فاصله بین ظرفیت ایجاد شده با میزان عرضه شده گاز، حاکی از یک در جا زدن در سال‌های قبل بوده است!

محسن جوهری، در کنار درجا زدن دولت قبل، انگیزه کم برای دوگانه‌سوزکردن خودروها را دلیل دیگر پایین بودن تقاضا برای دوگانه‌سوز کردن خودروها برشمرد.

تعداد جایگاه‌های عرضه سی ان جی فعال کشور در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه بوده که برآورد می‌شود میزان سرمایه‌گذاری انجام شده از ناحیه دولت و بخش خصوصی برای راه‌اندازی این تعداد جایگاه در دو دهه گذشته، حدود ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باشد.

هم‌اکنون هر مترمکعب سی ان جی به بهای 453 تومان در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود.

از نگاه جایگاه‌داران فاصله قیمتی گاز عرضه شده با قیمت بنزین مصرفی یک عامل انگیزشی خوب به‌شمار می‌رود.

با این حال، سهم سی ان جی در سبد سوخت خودروهای سبک کشور در حال حاضر پایین است.

ناگفته پیداست که با توجه به حجم ذخایر بالای گاز درکشور اما همچنان تعداد خودروهای دوگانه‌سوز کشور بسیار اندک است. افزایش مصرف بنزین و رسیدن میزان مصرف و تولید این سوخت در نقطه نزدیک به سربه‌سر در شرایط فعلی به یکی از چالش‌های فراروی صنعت پالایشی تبدیل شده است.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفته است که در روز سوم دی‌‌‌‌‌‌‌‌ماه، ۱۱۶‌ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که ‌عدد بسیار بزرگی برای فصل زمستان است و اضافه کرده که مصرف بنزین کشور تنها در بعضی از روزهای پر تردد در فصل تابستان به این اعداد می‌رسید، اما ثبت این ارقام در زمستان که تردد خودروها و سفرهای بین‌‌‌‌‌‌‌‌شهری به‌نحوی قابل‌‌‌‌‌‌‌‌ملاحظه‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌یابد، بی‌‌‌‌‌‌‌‌سابقه بوده و امسال تنها سالی است که برخلاف روند سال‌های گذشته، مصرف در زمستان کاهش نیافته ‌است.

ناترازی میزان تولید و مصرف بنزین را می‌توان یکی از نقاط ضعف دولت تدبیر و امید دانست که ناشی از تعلل در زمینه سرمایه‌گذاری در توسعه صنعت پالایشی بوده است.

هر چند که در حال حاضر روزانه ۲۱ میلیون لیتر معادل بنزین مصرفی هم با سی‌ان‌جی تأمین می‌شود.

واقعیت این است که اگر دولت‌های قبل از تدبیر و امید اقدامات جدی در زمینه دوگانه‌سوز کردن و در عین‌حال مدیریت مصرف را انجام نداده بودند در حال حاضر، تأمین بنزین به مراتب سخت‌تر بود. رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی CNG کشور گفته است که سال گذشته 8 میلیارد مترمکعب سی ان جی در بازار عرضه شده که معادل 8 میلیارد لیتر بنزین است، بنابراین سی ان جی بازدهی خوبی برای دولت دارد.

به گفته وی، در دولت قبل، هوشمند‌سازی جایگاه‌ها مصوب شد اما این کار هم رها شد.

از نگاه بسیاری، چنانچه دولت قبل سرمایه‌گذاری مناسبی در زمینه دوگانه‌سوز کردن خودروها داشت اکنون نه‌تنها میزان مصرف بنزین افزایشی نشده بود بلکه صرفه‌جویی ارزی خوبی هم صورت گرفته بود. درحالی‌که همین عملکرد ضعیف باعث شده که در حال حاضر جایگاه‌های عرضه سی ان جی با ۴۴ درصد ظرفیت خود کار ‌کنند.

به‌عبارتی دیگر، 20 درصد ظرفیت فعلی سی ان جی کشور مورد غفلت قرار گرفته است.

ارسال نظر