شناسه خبر : 28768

۴۰ درصد سوخت، مطابق با استاندارد تولید می‌شود

۴۰ درصد سوخت، مطابق با استاندارد تولید می‌شود

براساس قانون، وزارت نفت باید سوخت‌ها را مطابق با استاندارد ملی عرضه کند، اما تنها ۴۰ درصد سوخت، مطابق با استاندارد تولید می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، تهران و سایر کلانشهر‌ها به فصل آلودگی هوا و تعطیلی‌های مکرر رسیدند این روز‌ها شاخص آلودگی هوا روند صعودی را تجربه می‌کند.
 
برهمین اساس در راستای کنترل آلاینده‌های مختلف به‌ویژه در دو فصل پاییز و زمستان، قانون هوای پاک در سال ۹۶ تصویب شد و در این قانون ۲۳ دستگاه اجرایی مکلف شدند تا، اقداماتی برای کنترل آلودگی هوا در کشور اجرا کنند یکی از این دستگاه‌ها وزارت نفت است.
 
در ماده ۱۸ قانون هوای پاک، وزارت نفت باید سوخت‌ها را مطابق با استاندارد ملی (یورو ۴-۵) عرضه کند.

جعفر سالاری مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی گفت: تنها ۴۰ درصد سوخت در قالب استاندارد عرضه می‌شود.

 
براساس آخرین آمار ها، از ۱۸۰ میلیون لیتر تولید سوخت در کشور ۷۵ میلیون لیتر سوخت براساس استاندارد تولید می‌شود.
 
داریوش گل علیزاده سرپرست مرکز ملی هوا گفت: ۳۵ میلیون لیتر بنزین و ۴۰ میلیون لیترگازوییل منطبق با یورو ۴ و ۵ در محور‌های مواصلاتی توزیع می‌شود در صورتی که براساس قانون باید تمامی تولیدات براساس استاندارد ملی توزیع شود.
 
هرچند توزیع بنزین پاک، در سالم شدن هوا موثر است، اما در کنار آن، باید با توسعه حمل و نقل عمومی، استانداردسازی تولید خودرو‌ها برای استفاده از سوخت استاندارد و فرهنگ سازی مدیریت مصرف سوخت، اقدام‌های تکمیلی در این زمینه انجام شود.
 
بحران‌های محیط زیست بیشتر از بودجه و منابع مالی، نیازمند همت و اراده راسخ است و حل مشکل آلودگی هوا نیازمند توجه و اقدام تمام دستگاه‌های مسئول در قبال اجرایی شدن این قانون است.
ارسال نظر