شناسه خبر : 26898

روش‌های سرمایه‌گذاری آسان برای افراد غیر حرفه‌ای

روش‌های سرمایه‌گذاری آسان برای افراد غیر حرفه‌ای

یکی از رایج‌ترین سوال‌هایی که ممکن است برای هر شخصی که قصد سرمایه‌گذاری دارد پیش بیاید این است که کجا سرمایه‌گذاری کند؟ چه روش‌هایی برای یک سرمایه‌گذاری ساده و آسان وجود دارد؟ در این مطلب انواع روش‌های سرمایه‌گذاری آسان شرح داده می‌شود.

سرمایه‌گذاری در بانک 

سرمایه‌گذاری در بانک به‌عنوان یکی از سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک شناخته می‌شود. در واقع افرادی که در بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، به دنبال حفظ ارزش پول خود در برابر تورم هستند و بازدهی آن‌چنانی از سرمایه‌گذاری خود نمی‌خواهند. چرا که تنها با سپرده‌گذاری می‌توانند سود کسب کنند. 

 

سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه (بورس)

اغلب افراد فکر می‌کنند ورود به بازار سرمایه نیازمند داشتن دانش و تجربه بالا است و فرد علاوه بر شناخت بازار باید بر انواع تحلیل‌ها مثل تکنیکال، فاندامنتال و تابلوخوانی تسلط داشته باشد. این تفکر درست است اما بازار سرمایه تنها جای افراد حرفه‌ای نیست. راه‌های دیگری وجود دارد که افراد بتوانند به سادگی در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنند. در ادامه چند روش آسان برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه پیشنهاد داده می‌شود. 

 

شرکت‌های سبدگردانی در بورس

 یکی از روش های سرمایه‌گذاری در بورس بدون  نیاز به دانش‌های تحلیلی و تجربه، استفاده از شرکت‌های سبدگردان است. این شرکت‌ها برای افرادی که سرمایه‌های بالایی دارند سبدگردانی را انجام می‌دهند که از این جهت این گزینه ممکن است مناسب همگان نباشد.

 

سرمایه‌گذاری در صندوق‌

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توان بدون دانش یا مهارت از طریق آن کسب سود داشت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. افرادی که از دانش یا زمان کافی برای تحلیل بازار سرمایه برخوردار نیستند، می‌توانند از صندوق سرمایه‌گذاری بهره بگیرند. کار این صندوق‌ها، جمع‌آوری مبالغ اندک و سپس تخصیص و سرمایه‌گذاری آن در حوزه‌های مختلف تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است. سودی که از سرمایه‌گذاری به دست می‌آید به نسبت سهم هر سرمایه‌گذار، تقسیم می‌شود. مدیر صندوق هم بابت فعالیتش، کارمزد دریافت می‌کند. گستره فعالیت‌های صندوق هم متنوع است، از اوراق بهادار، ارز و طلا گرفته تا ساختمان و حتی یک پروژه می‌تواند زمینه فعالیت صندوق باشد.

 

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری انواع مختلفی دارند که شامل صندوق‌ درآمد ثابت، شاخصی، اهرمی، مختلط، سهامی و طلا می‌شوند. هر صندوق با توجه به ترکیب دارایی‌اش میزان ریسک‌ سرمایه‌گذاری متفاوتی دارد. افراد می‌توانند با توجه به میزان ریسک‌پذیری خود در یک یا انواع این صندوق‌ها سرمایه‌گذای کنند. یکی از انواع این صندوق‌های کم‌ریسک که بازدهی مشابه سپرده‌های بانکی و حتی بالاتر از آن را دارند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت است.

 

 تفاوت صندوق درآمد ثابت و سپرده بانکی 

یکی از دلایلی که اکثر مردم سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی را به بورس ترجیح می‌دهند، ریسک بورس است در صورتی که تمامی ابزارهای سرمایه‌گذاری موجود در بورس با ریسک بالا همراه نیستند. از جمله ابزارهای سرمایه‌گذاری که ریسک کمی دارند صندوق‌ درآمد ثابت است. بازدهی مورد انتظار صندوق‌های با درآمد ثابت نسبت به سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بالا نیست ولی معمولا از نرخ سود بانکی بیشتر است. نحوه سود دهی بانک‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارد. پرداخت سود در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت معمولا ماهانه یا به‌صورت هر ۳ ماه یک‌بار انجام می‌شود اما موعد دریافت سود در بانک‌ها با توجه به نوع حساب متفاوت است و ممکن است به صورت یک‌ساله، سه‌ساله، پنج‌ساله و.. باشد. در سپرده‌های بانکی امکان دریافت پول قبل از سر رسید، با پرداخت جریمه برای سرمایه‌گذار همراه می‌شود، در صورتی‌که در صندوق‌های درآمد ثابت امکان دریافت پول بدون محدودیت وجود دارد و با توجه به نوع صندوق درآمد ثابت، سرمایه‌گذار می‌تواند درخواست ابطال واحدهای خود را ارسال نماید یا وجه خود را برداشت کند.

 

سرمایه‌گذاری در عرضه‌های اولیه

عرضه اولیه یکی دیگر از روش‌هایی است که افراد کم‌تجربه می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در واقع عرضه اولیه سهام شرکت‌ها یکی از گزینه‌های جذاب برای سرمایه‌‌گذاران، به ویژه افراد تازه ‌وارد در بورس به شمار می‌رود. سهم‌هایی که در عرضه‌های اولیه به فروش می‌رسند، در بیشتر مواقع سودآور هستند و همین دلیل باعث شده که این عرضه‌ها طرفداران زیادی داشته باشند. این سهم‌ها معمولا در زمان عرضه به بورس یا فرابورس با قیمتی پایین‌تر از ارزش ذاتی سهم وارد می‌شوند و همین باعث می‌شود که اغلب با استقبال زیادی روبرو شوند. 

 

نحوه خرید عرضه اولیه چگونه است

دریافت کد بورسی اولین قدم برای سرمایه‌گذاری در بورس است و هر سرمایه‌گذاری برای شروع فعالیت خود در این بازار ملزم به دریافت کد بورسی است. برای خرید عرضه اولیه باید در زمان تعیین شده توسط بورس در سامانه‌های آنلاین کارگزاری‌ها اقدام به ثبت سفارش برای خرید سهم کرد.

ارسال نظر