شناسه خبر : 19530

برای کسب سود در بورس حتما باید معامله‌گر حرفه‌ای باشیم؟

برای کسب سود در بورس حتما باید معامله‌گر حرفه‌ای باشیم؟

اغلب افراد گمان می‌کنند برای فعالیت و کسب سود در بورس حتما باید مهارت خرید و فروش سهام را یاد بگیرند ولی این تنها روش و حتی بهترین روش برای کسب سود نیست.

سرمایه‌گذاری در بورس طی چند سال گذشته از لحاظ بازدهی و سایر جنبه‌های سرمایه گذاری، شرایط مناسب‌تری نسبت به سرمایه گذاری در سایر بازارها داشته است. یکی از ویژگی‌های سرمایه گذاری در بازار سرمایه این است که روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. در حالت کلی سرمایه‌گذاری در بورس به دو روش مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شود.

مقایسه بازارهای سرمایه گذاری

 

 

سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم چه تفاوتی دارند؟

در سرمایه گذاری مستقیم، سرمایه گذار باید شخصا به خرید و فروش انواع اوراق بهادار در بازار سرمایه بپردازد. بدیهی است برای موفقیت در این کار سرمایه گذار باید شناخت کافی نسبت به بازار سرمایه و ابزارهای معامله گری داشته باشد.

علاوه بر این، باید حداقل نسبت به یکی از روش‌های مختلف تحلیل بازار سرمایه مانند تحلیل فاندامنتال یا تحلیل تکنیکال، اشراف کامل داشته باشد تا بتواند شرایط را به خوبی تحلیل کرده و بر اساس آن، اقدام به خرید و فروش کند. از آنجا که یادگیری روش‌های مختلف تحلیل بازار سرمایه یک فرایند طولانی‌مدت و زمان‌بر است، سرمایه گذار باید زمان زیادی را صرف آموزش و یادگیری کند و فرصت کافی برای انجام به موقع معاملات را نیز داشته باشد.

اما در سرمایه گذاری غیرمستقیم، شخص سرمایه خود را به نوعی در اختیار متخصصین سرمایه گذاری در بورس قرار می‌دهد و آن‌ها به جای او، شرایط را تحلیل کرده و اقدام به خرید و فروش می‌کنند. بنابراین در این روش، سرمایه گذار نیازی به صرف زمان برای انجام معامله و یادگیری روش‌های مختلف تحلیل ندارد. سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری و انعقاد قرارداد سبدگردانی اختصاصی با شرکت‌های سبدگردان معتبر، از جمله ابزارهای سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس هستند.

صندوق های سرمایه گذاری، مناسب برای کسب سود از بورس با مبالغ کم

صندوق های سرمایه گذاری نهادهای مالی‌ هستند که فعالیت اصلی آن‌ها سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار است و اشخاص به نسبت سرمایه‌گذاری خود، در سود یا زیان صندوق شریک‌اند. این صندوق‌ها وجوه مردم را جمع‌آوری کرده و در اوراق بهادار متفاوت سرمایه‌گذاری می‌کنند. از جمله مزیت‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها می‌توان به مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها، امکان سرمایه‌گذاری با پول کم و نقدشوندگی بالا اشاره کرد.

صندوق های سرمایه گذاری به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که از جمله پر مخاطب‌ترین آن‌ها در بازار سرمایه ایران می‌توان به صندوق های با درآمد ثابت، صندوق های سهامی و صندوق های مختلط اشاره کرد. با توجه به اینکه ترکیب دارایی هر یک از این صندوق ها با دیگری متفاوت است، ریسک و انتظار بازدهی آن ها نیز متفاوت است.

عمده دارایی‌های صندوق های با درآمد ثابت در اوراق بهادار با درآمد ثابت مانند اوراق خزانه دولتی، اوراق مشارکت و غیره سرمایه گذاری می‌شود. بر همین اساس، ریسک سرمایه گذاری در این صندوق ها کم است و انتظار می‌رود بازدهی آن ها نیز در مقایسه با سایر انواع صندوق ها کمتر باشد. بازدهی صندوق های با درآمد ثابت معمولا اندکی بیشتر از بازدهی سپرده های بلندمدت بانکی است. عمده دارایی‌های صندوق های سهامی در سهام و حق تقدم سهام شرکت‌ها سرمایه گذاری می‌شود. بر همین اساس، ریسک سرمایه گذاری در این صندوق ها بالاست و انتظار می‌رود بازدهی آن ها نیز در دراز مدت زیاد باشد.

صندوق های مختلط نیز از لحاظ ترکیب دارایی، ریسک و انتظار بازدهی، بین صندوق های سهامی و درآمد ثابت قرار می‌گیرند. به این معنا که در صندوق‌های مختلط حدود نیمی از دارایی تحت مدیریت در اوراق با درآمد ثابت و نیمی دیگر در سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با روش های مختلف سرمایه گذاری، به وبسایت learning.emofid.com مراجعه کرده و مقاله بهترین سرمایه گذاری در ایران را بخوانید. در این وبسایت علاوه بر مقالات آموزشی متنوع، به صورت هفتگی چندین کلاس آموزشی رایگان برای کمک به سرمایه‌گذاران برگزار می‌شود که می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید.

ارسال نظر