شناسه خبر : 24372

مشکلات قلبی ریسک زوال عقل را سه برابر افزایش می دهد

مشکلات قلبی ریسک زوال عقل را سه برابر افزایش می دهد

بر اساس یک مطالعه جدید در مقیاس بزرگ، ابتلا به بیماری‌های متعددی که بر قلب تأثیر می‌گذارد، با خطر بیشتر زوال عقل نسبت به خطر ژنتیکی بالا مرتبط است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر براساس گزارش ساینس دیلی، این مطالعه، داده‌های بیش از ۲۰۰ هزار نفر افراد ۶۰ سال یا بالاتر را بررسی کرد. تیم تحقیق بین‌المللی افرادی را که به بیماری‌های متابولیک قلبی دیابت، سکته، یا حمله قلبی یا ترکیبی از این سه تشخیص داده شده بودند و کسانی که در ادامه به زوال عقل مبتلا شدند، شناسایی کردند.

در این جمعیت مورد مطالعه، محققان دریافتند که هر چه یک فرد تعداد بیشتری از این سه بیماری را داشته باشد، خطر ابتلاء به زوال عقل در آنها بیشتر است. افرادی که هر سه بیماری را داشتند سه برابر بیشتر از افرادی که خطر ژنتیکی بالایی داشتند در معرض ابتلاء به زوال عقل بودند.

دکتر «شین یو تای»، نویسنده اصلی از دانشگاه آکسفورد، گفت: «زوال عقل یک مسئله مهم جهانی است، و پیش بینی‌ها نشان می‌دهد ۱۳۵ میلیون نفر در سراسر جهان تا سال ۲۰۵۰ به این وضعیت ویرانگر مبتلا خواهند شد. ما دریافتیم داشتن چندین بیماری قلبی بیش از ژنتیک، فرد را در معرض ابتلاء به زوال عقل قرار می‌دهد. بنابراین با هر میزان خطر ژنتیکی که به دنیا آمده اید، به طور بالقوه می‌توانید با مراقبت از سلامت قلب و متابولیک در طول زندگی تأثیر زیادی در کاهش خطر زوال عقل داشته باشید.»

وی در ادامه افزود: «تحقیق ما نشان می‌دهد که محافظت از قلب در طول زندگی احتمالاً فواید قابل توجهی برای مغز نیز دارد. برای محافظت از قلب خود، می‌توانید ورزش منظم داشته باشید، رژیم غذایی سالم داشته باشید و هر کاری که ممکن است انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که فشار خون، قند خون و سطح کلسترول مطابق با دستورالعمل‌ها است.»

ارسال نظر