شناسه خبر : 23190

آزمایش خونی که به سرعت سرطان را شناسایی می‌کند

آزمایش خونی که به سرعت سرطان را شناسایی می‌کند

یک نوع آزمایش خون ابداع شده است که می‌تواند ظرف ۴۸ ساعت ابتلای فرد به سرطان را تشخیص دهد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یک آزمایش خون جدید برای تشخیص گروهی از سرطان‌ها در اسکاتلند ابداع شده است که روش غربالگری بیماران را برای این بیماری متحول خواهد کرد؛ به گونه‌ای که این آزمایش، ظرف ۴۸ ساعت ابتلای فرد به سرطان را مشخص می‌کند.

تحقیقات نشان داده اند که این آزمایش جدید ۹۶ درصد از تومور‌های مغزی، از جمله تمام بیماران مبتلا به تهاجمی‌ترین انواع سرطان را شناسایی کرده است.

آزمایش جدید به دنبال شواهدی است که نشان دهد بدن به جای این که به دنبال علائم سرطان باشد، بررسی کند که آیا بدن به سرطان پاسخ می‌دهد یا خیر.

این آزمایش هشت نوع تومور را شامل می‌شود. محققان از دولت اسکاتلند خواسته‌اند راهی برای کاهش لیست‌های انتظار برای آزمایش‌های سنتی سرطان - مانند اسکن مغز - که در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا رشد کرده است، امتحان کند.

پل برنان، جراح مغز و اعصاب مشاور در دانشگاه ادینبورگ، گفت که امیدوار است در طی پنج سال افرادی که هر یک از اعضای خانواده خود علائم تومور مغزی احتمالی را دارند، به جای پیوستن به یک لیست انتظار برای سی تی اسکن در بیمارستان به سرعت آزمایش خون دریافت کنند تا مشخص شود چه اتفاقی می‌افتد.

برنان توضیح داد که تشخیص تومور‌های مغزی برای پزشکان عمومی تاکنون بسیار دشوار بوده است؛ چرا که احتمال ابتلا به سردرد ناگهانی در یک فرد با سرطان یک در ۱۰۰۰ است.

او گفت: از هر ۱۰۰ بیمار که توصیه به انجام آزمایشات مشکوک به تومور مغزی می‌شوند، ۹۸ نفر از آن‌ها اصلاً چیزی ندارند.

برای این که ببینیم آزمایش خون چقدر تومور‌های مغزی را تشخیص می‌دهد، روی بیش از ۹۸۰ بیمار که برای اسکن مغز در اسکاتلند فرستاده شده بودند، استفاده شد. مشخص شد که از هر ۴۷ بیمار ۴۵ نفر تومور مغزی داشتند.

به گفته پزشکان، در حالی که این گزارش در مورد افرادی که سرطان ندارند نیز گزارش شده است؛ اما می‌تواند تعداد افرادی که توسط پزشکان عمومی برای معاینات بیمارستانی ارجاع می‌شوند را به شدت کاهش دهد.

این تست توسط شرکت Dexcover Limited که در دانشگاه Strathclyde توسعه یافته است، ساخته شده است.

ارسال نظر