ششمین سد در استان کردستان سرریز شد

ششمین سد در استان کردستان سرریز شد

سد زیویه کامیاران روز دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ با دبی یک متر مکعب بر ثانیه سرریز کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، آرش آریانژاد، امروز سه شنبه (۱۴ فروردین) در گفت‌وگو با خبرنگاران با ابراز خرسندی از این موضوع گفت: به دلیل بارش‌های موثر و مناسب، سد زیویه شهرستان کامیاران به عنوان ششمین سد در استان کردستان سرریز کرد و موجبات خوشحالی اهالی و کشاورزان منطقه را فراهم کرد.

وی افزود: این سد بر روی رودخانه شاهینی قرار دارد و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۸۴ آغاز و در ۲۳ فروردین ماه سال ۱۳۹۲ افتتاح شد و آخرین سرریز آن در۲۶ دیماه سال ۱۳۹۷ اتفاق افتاد.

آریانژاد در خصوص مشخصات فنی سد زیویه اظهار کرد: این سد در استان کردستان و در ۲۶ کیلومتری شمال غربی کامیاران و در فاصله یک کیلومتری جنوب غربی روستای زیویه، بر روی رودخانه فصلی شاهینی واقع شده است. این سد خاکی با هسته رسی، ارتفاع از پی ۵۲ متر، طول تاج ۵۶۰ متر، در تراز نرمال دریاچه ۱۵۸۵ حجم مخزن سد ۱۶ میلیون مترمکعب بوده و شبکه آن از نوع ثقلی است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان، به اهداف ساخت این سد نیز اشاره کرد و افزود: این سد با هدف جلوگیری از خروج آب‌های مرزی، تأمین آب کشاورزی پایاب سد، توسعه کشاورزی، افزایش اشتغال، بهبود دامداری و ارتقای زیست محیطی منطقه، کنترل سیلاب های رودخانه شاهینی و تأمین آب شرب روستاهای مجاور، احداث شده و شبکه آبیاری و زهکشی این سد نیز یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی پایین دست را تحت پوشش قرار داده است.

وی با توجه به سرریز سد به بروز خطرات احتمالی در حاشیه رودخانه و پایین‌دست آن اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش دبی رودخانه شاهینی و اضافه شدن دبی سرریز، از مردم، کشاورزان و گردشگران گرامی تقاضا می‌شود از نزدیک شدن به جریان سیلابی رودخانه و سرریز سد، جداً خودداری کنند.

ارسال نظر